Paragrafen

Bedrijfsvoering

Juridische zaken

Coördinerend portefeuillehouder: Jan van Zanen

Coronamaatregelen
2021 zal voor een deel in het teken staan van de juridische afwikkeling van de effecten van de coronamaatregelen. Hoe en wat precies is op dit moment nog niet duidelijk. Wel is duidelijk dat de effecten zullen leiden tot juridische vragen en geschillen, bijvoorbeeld als het gaat om de afhandeling van subsidies, betaling van huur, gederfde inkomsten en afgelaste evenementen.

Bestuurlijke integriteit
Naar aanleiding van de gebeurtenissen in het najaar van 2019 is het proces op gang gebracht om integriteit stevig te verankeren in de organisatie, ook waar het bestuurlijke integriteit betreft. Integriteit dient voor iedereen een vanzelfsprekend onderdeel van het dagelijks werk te zijn. Ook in 2021 zullen we de aangekondigde lijnen volgen en maatregelen uitvoeren. Het onderwerp bestuurlijke integriteit blijft daarnaast onderwerp van gesprek in het college van burgemeester en wethouders. Zo bouwen we verder aan een solide, integraal en handhaafbaar integriteitsbeleid.

Openbaarheid van stukken
In 2021 is er extra aandacht voor de openbaarheid van stukken. Geheimhouding van stukken, verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur, privacy, informatiebehoefte van de raad, de Wet open overheid: voor al deze onderwerpen worden de procedures beter vastgelegd en transparant gemaakt. Zo is voor iedereen helder wat de handelwijze van de gemeente is.

Bezwaarschriften
De normale bedrijfsvoering gaat natuurlijk ook door. De interne juridische advisering draagt bij aan rechtmatige besluitvorming, waarbij binnen de wettelijke kaders zo optimaal mogelijk wordt geadviseerd. Dit vraagt, in een steeds meer juridificerende samenleving, voortdurende aandacht.
De behandeling van bezwaarschriften en het voeren van gerechtelijke procedures vormen een groot onderdeel van de normale bedrijfsvoering.

  • De Adviescommissie bezwaarschriften werkt steeds vaker op basis van mediation. Bij de werving van nieuwe leden voor de Adviescommissie wordt gekeken of ze in staat zijn om via mediation een bezwaarschrift op meer informele wijze af te doen. In 2021 gaat de gemeente hiermee verder.
  • Ook wordt steeds vaker geprobeerd om bezwaarschriften in een vroeg stadium af te handelen door snel en persoonlijk contact te zoeken met de bezwaarmaker. Dat leidt in een behoorlijk aantal gevallen tot een acceptabele uitkomst voor alle betrokken partijen. Ook die werkwijze wordt in 2021 verder verfijnd en uitgebouwd.
  • Bij de behandeling van bezwaarschriften kunnen knelpunten in het primaire proces worden ontdekt. Daar kan de Adviescommissie bezwaarschriften verbetervoorstellen voor doen. Dat heeft in het verleden geleid tot minder inkomende bezwaarschriften. De Adviescommissie blijft ook in 2021 alert op dit leereffect en zal waar nodig met verbetervoorstellen komen.
  • In 2021 zal een blijvend punt van aandacht het behandelen van bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn betreffen.

Juridisch opleidingsprogramma
In 2021 gaat de gemeente verder met het interne juridische opleidingsprogramma. Er is extra aandacht voor procesvertegenwoordiging. Procesvertegenwoordiging is niet alleen een kwestie van communicatie met de bezwarencommissie en rechter, maar vooral ook met bezwaarmakers en belanghebbenden in een procedure. Daarom worden de procesvertegenwoordigers getraind in pleitvaardigheden en communicatieve vaardigheden bij geschillen.

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2022 14:10:16 met de export van 09/08/2020 13:43:59