Financiën
Coördinerend portefeuillehouder: Boudewijn Revis
Ook in 2021 is de kerntaak van financiën: zorgen voor actuele en betrouwbare financiële administratie, informatie en adequate advisering hierover. Wat gebeurt er in 2021?
Eén financiële administratie
Het realiseren van één gemeentelijke administratie vanuit 14 verschillende dienstadministraties is in een vergevorderd stadium. Per 1 januari 2021 zal deze in gebruik worden genomen en wordt de structurele besparing van € 1 mln. gerealiseerd die in deze meerjarenbegroting 2021-2024 is verwerkt.
Voordelen
- De juistheid, tijdigheid en volledigheid van de financiële administratie van de gemeente wordt groter.
- De kwaliteit en snelheid van de ambtelijke en bestuurlijke besluitvorming en verantwoording wordt beter.
- Digitalisering van de financiële informatievoorziening gaat verder en de gemeentebrede financial control op de organisatie wordt sterker.
- Financiële informatie - in de vorm van een actuele en digitale dashboard - kan nu uniform worden aangeboden aan het lijnmanagement van de gemeente.
Verbeterprogramma beheersorganisatie
De gemeente start in 2021 met een verbeterprogramma voor de beheersorganisatie. Dit programma kent 4 verbeterlijnen: procesbeschrijvingen (AO), risicomanagement, doorontwikkeling interne audit en rechtmatigheidsverantwoording. Op elk van deze onderdelen wil de gemeente een verbeterslag maken en vasthouden. Het programma loopt meerdere jaren.
Rechtmatig handelen
De rechtmatigheidsverantwoording, onderdeel van dit programma, verandert met ingang van boekjaar 2021 als gevolg van veranderde wetgeving. Vanaf 2021 geeft het college zelf een verklaring af over het rechtmatig handelen van de gemeente in het voorafgaande boekjaar. De accountant toetst deze verklaring vervolgens op getrouwheid. Onderdeel van het project rechtmatigheidsverantwoording is het goed regelen van deze verandering.
Digitalisering Planning & Control producten
Al enige tijd bestaat de wens binnen de gemeente om een meerjarige vergelijking van financiële gegevens te kunnen maken op basis van programma’s en activiteiten. Hiervoor wordt de informatie op het portaal https://financien.denhaag.nl verder uitgebreid. Hier komen financiële gegevens die helder aangeven waar de gemeente haar geld aan besteed. Het wordt mogelijk om dwarsdoorsneden te maken op activiteiten- en programmaniveau.