Beoogd maatschappelijk effect: wat willen we bereiken?
De gemeente wil de stad bereikbaar houden. Daarom zoeken we naar een optimale balans tussen de verschillende manieren van vervoer. Het aantal gebruikers van het openbaar vervoer en de fiets moet sneller groeien dan het autogebruik. Met dit programma willen we ervoor zorgen dat de stad bereikbaar is voor alle verkeersdeelnemers.
Wat doet de gemeente in 2021?
- De parkeerprojecten Bezuidenhout Oost fase 3 en de Mient starten in 2021.
- We stellen de actieagenda van de mobiliteitstransitie en het beleidskader voor mobiliteitshubs vast.
- We ronden de integrale verkenning naar de verkeers- en ruimtelijke structuur voor Transvaal-Schilderswijk af.
- We werken de plannen uit om de resterende delen van de tramlijnen 6, 12 en 16 geschikt te maken voor de instroom van lage vloertrams. De haltes worden toegankelijk gemaakt voor mensen met een fysieke beperking.
- We voeren het uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2020-2022 uit. Samen met de politie en partners werken we aan een veiliger Den Haag.
- We werken aan de afronding van het plan om het doorgaande autoverkeer in het noordelijk deel van het centrum te verminderen en meer ruimte voor de fiets te organiseren.
- We gaan aan de slag met het Uitvoeringsprogramma Straten, Wegen en Lanen 2020-2024, als dat in de zomer 2020 wordt vastgesteld.
- We stellen het voorontwerp voor de ongelijkvloerse kruising Lozerlaan/Erasmusweg vast en werken het uit tot een definitief ontwerp.
- We werken we de verkenningen voor de Zuidelijke Randweg fase 2 (Lozerlaan) Hildebrandplein en Telderstracé verder uit. Zo vergroten we de doorstroming van de auto op de hoofdwegen.
Programma op hoofdlijnen
| bedragen x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|---|
Begroting | |||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Lasten | 70.633 | 73.218 | 72.188 | 67.172 | 65.911 |
Baten | 78.370 | 78.426 | 79.433 | 79.935 | 79.935 |
Saldo exclusief reserves | -7.737 | -5.208 | -7.245 | -12.763 | -14.024 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 1.199 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo inclusief reserves | -8.936 | -5.208 | -7.245 | -12.763 | -14.024 |
In het programma Mobiliteit wordt 60% besteed aan de inrichting van het verkeer en de verkeersveilige doorstroming van de verkeersdeelnemers. Aan parkeerhandhaving en het aanleggen van parkeervoorziening wordt 40% besteed. Hiertegenover staan de parkeeropbrengsten die 97% van de dekking voor dit programma zorgen. De overige 2% komt voort uit overige middelen waaronder onttrekking uit reserves.