GRIP op grote projecten

Scheveningen Haven

Risico's en bandbreedte saldo

Impact weerstands-

31 dec 2019

30 apr 2020

Verschil

vermogen

PR 2019

MPG 2020

Risicoprofiel

   €           4,55 mln. NEG  

   €           1,84 mln. NEG  

   €           2,71 mln. POS  

Bandbreedte (eindwaarde)

Best case saldo 

   €         27,71 mln. NEG  

   €         30,55 mln. NEG  

   €           2,84 mln. NEG  

MPG scenario

   €         33,16 mln. NEG  

   €         33,54 mln. NEG  

   €           0,39 mln. NEG  

Worst case saldo

   €         36,42 mln. NEG  

   €         34,76 mln. NEG  

   €           1,66 mln. POS  

De risico’s op de grondexploitatie worden opgevangen door de Reserve Grondbedrijf.

De impact op het weerstandsvermogen (gewogen risicoprofiel) is bij MPG 2020 € 0,20 negatief. Dit is een voordelig verschil van 2,71 mln. ten opzichte van GRIP-rapportage bij Programmarekening 2019 . De bandbreedte van het saldo ligt tussen de 30,55 mln. en 34,76  mln. negatief op eindwaarde per 31-12-2024.

Wijzigingen

Norfolk (verschil 1,92 mln. voordelig.)
De impact op het weerstandsvermogen gaat van € 2,29 mln nadelig naar € 0,41 mln. nadelig Dit voordelige verschil van € 1,88 mln. ontstaan met name door het nemen van het risico op een hogere bijdrage in de onrendabele top van de parkeergarage. In de exploitatie wordt nu uitgegaan van de maximale bijdrage van de gemeente die contractueel met de ontwikkelaar is overeengekomen.

Noordelijk havenhoofd  (verschil 0,80 mln. voordelig.)
De impact op het weerstandsvermogen voor de grondexploitatie Noordelijk havenhoofd gaat van € 0,85 mln. nadelig naar € 0,21 mln. voordelig.
De risico's voor het verhuizen van de KNRM naar de begin van de Visafslagweg zijn met herziening van grondexploitatie deel verwerkt in grondexploitatie en deels komen te vervallen.

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2022 14:10:16 met de export van 09/08/2020 13:43:59