Risico's en bandbreedte saldo
Impact weerstands- | 31 dec 2019 | 30 apr 2020 | Verschil |
---|---|---|---|
vermogen | PR 2019 | MPG 2020 | |
Risicoprofiel | € 4,55 mln. NEG | € 1,84 mln. NEG | € 2,71 mln. POS |
Bandbreedte (eindwaarde) | |||
Best case saldo | € 27,71 mln. NEG | € 30,55 mln. NEG | € 2,84 mln. NEG |
MPG scenario | € 33,16 mln. NEG | € 33,54 mln. NEG | € 0,39 mln. NEG |
Worst case saldo | € 36,42 mln. NEG | € 34,76 mln. NEG | € 1,66 mln. POS |
De risico’s op de grondexploitatie worden opgevangen door de Reserve Grondbedrijf.
De impact op het weerstandsvermogen (gewogen risicoprofiel) is bij MPG 2020 € 0,20 negatief. Dit is een voordelig verschil van € 2,71 mln. ten opzichte van GRIP-rapportage bij Programmarekening 2019 . De bandbreedte van het saldo ligt tussen de € 30,55 mln. en € 34,76 mln. negatief op eindwaarde per 31-12-2024.
Wijzigingen
Norfolk (verschil 1,92 mln. voordelig.)
De impact op het weerstandsvermogen gaat van € 2,29 mln nadelig naar € 0,41 mln. nadelig Dit voordelige verschil van € 1,88 mln. ontstaan met name door het nemen van het risico op een hogere bijdrage in de onrendabele top van de parkeergarage. In de exploitatie wordt nu uitgegaan van de maximale bijdrage van de gemeente die contractueel met de ontwikkelaar is overeengekomen.
Noordelijk havenhoofd (verschil 0,80 mln. voordelig.)
De impact op het weerstandsvermogen voor de grondexploitatie Noordelijk havenhoofd gaat van € 0,85 mln. nadelig naar € 0,21 mln. voordelig.
De risico's voor het verhuizen van de KNRM naar de begin van de Visafslagweg zijn met herziening van grondexploitatie deel verwerkt in grondexploitatie en deels komen te vervallen.