Beoogd maatschappelijk effect: Wat willen we bereiken?
In de coalitieperiode ligt de focus op een betere dienstverlening door een wendbare ambtelijke organisatie die producten sneller, eenvoudiger en toegankelijker levert.
De gemeente is er voor onze inwoners. Bestuur, organisatie en bewoners werken samen aan de toekomst van de stad. De ene keer neemt de gemeente het initiatief en zoekt daarbij de samenwerking met de bewoners. De andere keer is het andersom. De gemeente wil in beide gevallen een betrouwbare samenwerkingspartner zijn voor bewoners, bezoekers en ondernemers. De gemeente wil meer en ook andere bewoners betere (digitale) mogelijkheden geven om invloed uit te oefenen op de plannen voor hun straat, buurt, wijk en stad.
Als we als gemeente vragen aan inwoners om mee te denken, moet duidelijk zijn wat we met deze informatie gaan doen. Ideeën en oplossingen van inwoners zijn voor ons heel belangrijk. Eind 2020 starten we met tal van acties om met de stad ons participatiebeleid te vernieuwen: ‘Haag Samenspel’.
De gemeente wordt als een persoonlijke en betrouwbare partner ervaren, die zaken snel en eenvoudig regelt. Werken aan dienstverlening is een continu proces; elk contact is een kans om de dienstverlening en het vertrouwen van burgers te versterken. Omdat dienstverlening gaat om het contact en het resultaat werken diensten van de gemeente samen aan de invulling hiervan. Elke medewerker van de gemeente voelt zich verantwoordelijk voor het bieden van persoonlijke, gemakkelijke en betrouwbare dienstverlening.
Wat zijn de doelen in 2021
Voor het jaar 2021 hebben we de volgende doelen:
- De gemeente biedt via herkenbare kanalen moderne en integrale dienstverlening vanuit het perspectief van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties en werkt toe naar de best mogelijke online ervaring voor inwoners en ondernemers. Uitgangspunt daarin is dat alles wat zij digitaal zouden kunnen aanvragen 00k digitaal geregeld moet zijn. Voor inwoners en ondernemers wordt MijnDenHaag steeds meer dé persoonlijke online omgeving waar zij hun persoonlijke zaken met de gemeente kunnen afhandelen. Tegelijkertijd moeten alle bewoners en ondernemers optimaal toegang blijven houden tot de gemeentelijke dienstverlening. Daarom houdt de gemeente (met de online en fysieke dienstverlening) altijd rekening met mensen die digitaal niet vaardig zijn. Bovendien mogen inwoners, ondernemers en instellingen geen last hebben van de verschillen tussen onderdelen van de gemeente: wij zijn één gemeente. De gemeente is uitnodigend, open en betrokken in al haar contact en heeft oog voor het individu. Bij het zoeken naar passende oplossingen en daarbij op de eerste plaats te kijken naar ‘wat wel kan’ in plaats van ‘wat niet kan’. . Binnen de gestelde richtlijnen/kaders dienen de mabtenaren de ‘ruimte te krijgen om professioneel te kunnen handelen.
- De gemeente heeft de afgelopen jaren veel methoden van samenwerking tussen gemeente, inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties ontwikkeld. Daarbij hebben we gemerkt dat er veel deskundigheid aanwezig is in de wijken die we beter kunnen benutten voor het ontwikkelen van projecten of gemeentelijk beleid. Op dit moment komen we nog vaak op ‘deelthema’s’ op onze partners af. Per gebied willen we toe naar een werkbaar overzicht van de wensen en ideeën van alle wijkbewoners. Door feiten, cijfers en ervaringen samen met bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties te analyseren en daarna samen te prioriteren. Hiervoor gebruiken we het instrument van de wijkagenda. In bredere zin werken we als gemeente aan de kwaliteit van participatie, oftewel aan versterking van het samenspel tussen vier groepen: inwoners/ondernemers, gemeenteraad, college en ambtenaren.
- De fysieke dienstverleningslocaties zijn geconcentreerd in het stadhuis en aan de Leyweg. De gemeente blijft zichtbaar aanwezig in de wijken en biedt vanuit vaste herkenbare punten diensten aan, dichtbij de bewoners. De vraag van bewoners is leidend voor het dienstenaanbod. Ook wordt gekeken naar het multifunctioneel gebruik van gebouwen, het gericht aansluiten bij het profiel van de wijk en het faciliteren van contact met bewoners door waar mogelijk laagdrempelige (net)werkplekken voor ambtenaren te realiseren.
- In een aantal gebieden in de stad staan de leefbaarheid en de veiligheid ernstig onder druk. Zo ernstig dat de ontwikkeling van die gebieden wordt bedreigd. In het Coalitieakkoord worden de gebieden benoemd die op dit moment de meeste aandacht nodig hebben: Zevensprong, Weimarstraat, Van Baerlestraat en Kaapseplein. Ook in Duindorp staat de leefbaarheid en veiligheid onder druk. We ontwikkelen voor deze prioritaire gebieden een gerichte, robuuste meerjarige integrale aanpak die zich niet beperkt tot symptoombestrijding maar ook de oorzaken van de problematiek aanpakt zodat de aanpak duurzaam kan zijn en een fundament kan vormen voor een blijvende keer ten goede. Een aanpak die criminele structuren afbreekt maar ook investeert in een veerkrachtige sociale en economische infrastructuur die past bij de gebieden en hun bewoners, hun weerbaarheid vergroot en hun talenten ontwikkelt. Als start van deze meerjarige aanpak trekt het college in deze begroting 6 mln. extra uit.
- Samen bouwen wij aan een Den Haag waar iedereen zich thuis en veilig voelt, trots is op de gemeenschappelijke Haagse identiteit en omziet naar elkaar en waar we taalachterstand bestrijden. Samen met de antidiscriminatievoorziening ‘Den Haag Meldt’ gaan we in 2021 de zichtbaarheid van het meldpunt vergroten zodat het aantal meldingen omhoog gaat. Het programma Taal in de buurt heeft in 2021 beter zicht op de effecten en de kwaliteit van het aanbod van taallesen
- Regiodeal Den Haag Zuidwest is een integrale aanpak die betrekking heeft op meerdere programma’s (veiligheid, cultuur, onderwijs, zorg&jeugd, werk&inkomen, sport, economie en stadsdelen&integratie). In de begroting is dit opgenomen in programma 14 omdat wethouder Balster coordinerend wethouder is. Om de leefbaarheid in Den Haag Zuidwest te vergroten hebben kabinet, lokale partners en het college een overeenkomst gesloten om gezamenlijk tussen de € 17 en 25 miljoen te investeren in de Regio Deal Den Haag Zuidwest. Eind 2018 heeft het kabinet het voorstel van de gemeente Den Haag geselecteerd uit 88 inzendingen voor een rijksbijdrage uit de Regio Deal-envelop. Het rijk en de gemeente Den Haag gaan samenwerken aan een betere leefomgeving in Zuidwest en aan verbetering van kansen voor de bewoners op het gebied van meedoen, opleiding, werk en betrokkenheid bij de buurt Dit moet een opmaat vormen voor een meerjarig door het Rijk gefinancierde aanpak van deze kwetsbare gebieden.
Programma op hoofdlijnen
bedragen x € 1.000 | |||||
Begroting | |||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Lasten | 107.349 | 102.941 | 101.918 | 101.290 | 100.987 |
Baten | 12.192 | 11.994 | 11.715 | 11.636 | 11.636 |
Saldo exclusief reserves | 95.156 | 90.947 | 90.202 | 89.654 | 89.351 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo inclusief reserves | 95.156 | 90.947 | 90.202 | 89.654 | 89.351 |
In 2021 zijn de begrote lasten op dit programma € 102,9 mln. Ten opzichte van 2020 is dit een daling van ca. € 4,4 mln. Deze daling komt met name doordat “Media” vanaf 2021 ondergebracht is in programma 5 en de structurele daling van het Openbaar Groen en openlucht recreatiebudget. Aan de hand van het jaarlijks vaste te stellen Kwaliteitsverbeterings, Groen geur en kleur-plan door de Raad in november komt er weer budget vrij voor verbeteringen binnen dit openlucht recreatiebudget.
In dit programma zal in 2020 € 102,9 mln. worden besteed. Het grootste deel hiervan betreft de stadsdeelbudgetten. Zo gaat er 27% besteed worden aan buurthuizen en ondersteuning vrijwilligers, grotendeels betreft dit het professionele welzijnswerk en jeugdwerk. Het stadsdeelbudget voor Openbaar Groen en openluchtrecreatie, waar ondermeer het onderhoud van openbaar groen en speelvoorzieningen onder valt, bedraagt 23%. Het leefbaarheidsbudget, waaruit voornamelijk de subsidies voor verbetering van de leefbaarheid in de buurt worden bekostigd, bedraagt 12%. Aan inrichting en onderhoud van de buitenruimte, voornamelijk onderhoud van wegen en straten, gaat 9% uitgegeven worden. Naast deze benoemde stadsdeelbudgetten worden de overige middelen op dit programma besteed aan Burgerzaken (17%), aan Integratie en Burgerschap (4%) en overige activiteiten (8%).
Het grootste deel van de lasten op dit programma wordt gedekt uit algemene middelen, circa 89%. Het totaal aan begrote baten komt hoofdzakelijk uit legesopbrengsten, vooral uitgifte reisdocumenten en rijbewijzen. De overige baten, zijnde verhuringen en andere inkomsten, zijn beperkt. Het gaat dan enerzijds om verhuringen van accommodaties aan welzijnsinstellingen, verhuringen van gemeentegrond voor gebruik als bouwterrein en het innemen van standplaatsen. Anderzijds zijn het vergoedingen van kabel- en leidingbedrijven voor opbrekingen in de openbare weg.