Programma's

Zorg, welzijn, jeugd en volksgezondheid

Wat gaan we doen en wat gaat het kosten in 2021?

Investeren in technologie
Innovatie in de zorg is belangrijk om de zorg in de toekomst betaalbaar te houden. Nu heeft 1 op de 7 mensen zorg nodig, in de toekomst wordt dat 1 op de 4. Omdat zorgpersoneel schaars is, is een andere werkwijze essentieel. Het vraagt een verbinding van technologie met preventie, welzijn, huishoudelijke hulp, begeleiding thuis, dagbesteding, hulpmiddelen en woonvoorzieningen. In het actieprogramma Zorg en Innovatie (RIS 303214) staat hoe technologie kan bijdragen aan het betaalbaar houden van de zorg.

Innovatie in het gemeentelijke sociale domein gaat hand in hand met innovatie in de hele zorgketen. Daarom is de gemeente partner in het netwerk Gezond en Gelukkig Den Haag, samen met onder andere huisartsen, thuiszorg, ziekenhuizen, revalidatie en welzijn. Gezamenlijk werken we aan het terugdringen van gezondheidsverschillen in Den Haag.  We richten ons op preventie, het oplossen van knelpunten in de zorgketen, ICT & technologische innovatie en arbeidsmarkttekorten. We stellen business cases op voor het samen betaalbaar organiseren van de zorg.

Wat doet de gemeente in 2021?

  • Door samenwerking in de wijken zorgen we dat mensen met een zorgvraag weten dat technologie kan helpen (Hagenaars vertellen Hagenaars).
  • We realiseren een online platform met vraag en aanbod voor inwoners, mantelzorgers en professionals. Hierop staat beschikbare technologie voor ondersteuning thuis, zodat iedereen de juiste technologie makkelijk kan vinden.
  • We testen welke technologie werkt voor welke ondersteuningsvragen in Living Labs met inwoners, zorgaanbieders en ondernemers.
  • Met de Haagse kennis- en onderwijsinstellingen, met ondernemers en met de regiogemeenten leggen we verbindingen tussen de technologische oplossingen en de implementatie in zorg en welzijn en onderwijs. Zo kan technologie sneller en beter ingezet worden.

1. Participatie, welzijn en emancipatie

Participatie zorg en welzijn

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

 Participatie, zorg en welzijn

44.161

2.500

41.661

Participatie en informele hulp

Vrijwilligers en mantelzorgers
Wij bevorderen de participatie van mensen in de stad en ondersteunen informele netwerken. Dat ontlast de zorg. We werken aan een stevig, stabiel, divers en flexibel bestand van Haagse vrijwilligers. We willen dat minder Haagse mantelzorgers overbelast zijn en dat meer mantelzorgers zich erkend en gewaardeerd voelen.

Wat doet de gemeente in 2021?

  • We gaan door met een programma om vrijwilligers te werven, ondersteunen, erkennen en waarderen.
  • In 2021 bieden we geactualiseerde subsidieregelingen voor vrijwilligersorganisaties en mantelzorgorganisaties.
  • We zetten een platform op van jonge mantelzorgambassadeurs om deze actief bij het beleid te betrekken.
  • In het kader van het project Mantelzorg Werkt! investeren we meer in de bewustwording en ondersteuning van werkende mantelzorgers.
  • Het informatieaanbod op www.denhaagmantelzorg.nl gaan we uitbreiden en toegankelijker maken.

Seniorvriendelijke stad
Het college richt zich in haar acties met name op preventie, bewustwording en informatie. De 4 ambities zijn: meedoen en leefplezier, gezond en veerkrachtig, wonen in je wijk en bewustwording en informatie.

Wat doet de gemeente in 2021?

  • We zorgen ervoor dat Haagse senioren beter de informatie over het woonaanbod, woningaanpassingen, regelingen en technologische hulpmiddelen kunnen vinden.
  • We bevorderen innovatieve manieren van groepswonen en stimuleren het gebruik van technologische hulpmiddelen.
  • We geven informatie aan professionals en vrijwilligers over het signaleren van en het omgaan met dementie. Dit doen we met signaleringskaarten en (online) trainingen.
  • We willen financiële uitbuiting tegengaan. We informeren senioren waar zij terecht kunnen als ze te maken hebben met financiële uitbuiting en andere vormen van mishandeling.

Toegankelijkheid
Iedereen die in Den Haag woont, moet kunnen meedoen in de samenleving. Of het nu gaat om wonen, recreëren, leren, werken of sporten. Voor de gemeente is toegankelijkheid de norm en ontoegankelijkheid de uitzondering. Wij stellen alles in het werk om onze dienstverlening en gebouwen drempelvrij te maken voor iedereen.
Het college komt met een toegankelijkheidsnota waarin de gemeente verder vorm geeft aan het gemeentelijk beleid voor mensen met een beperking. Dit is gebaseerd op het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking. De nota is gebaseerd op het coalitieakkoord 2019-2022 (RIS 304121) en geïnspireerd door de inspiratienota 100% toegankelijk Den Haag. Het college trekt voor deze periode € 3,5 mln. extra uit.

Wat doet de gemeente in 2021?

  • We reiken de Onbeperkt 070-prijs uit om positieve beeldvorming en bejegening van mensen met een beperking te stimuleren.
  • Er komt een bewustwordingscampagne om bewoners, bedrijven en organisaties bewust te maken van het thema toegankelijkheid als norm.
  • Er komen blindegeleide lijnen van tram- en bushaltes naar het stadhuis en de stadsdeelkantoren. In samenwerking met belangenorganisaties voor mensen met een visuele beperking doen we onderzoek naar de huidige knelpunten bij blindengeleide lijnen.

Eenzaamheid 
In de jaren 2021 en 2022 gaan we door met het actieplan Met z’n allen niet alleen (RIS 301657) aan een duurzame aanpak van de eenzaamheid in Den Haag. De aanpak van eenzaamheid kunnen we niet alleen. Daarom mobiliseren wij de hele stad en investeert de gemeente per wijk in verbinding en sociale netwerken.

Wat doet de gemeente in 2021?

  • Voortzetting van de effectieve en integrale aanpak op wijkniveau waarmee de stijgende trend in eenzaamheid kan worden omgebogen. In 2021 ligt de focus op jongeren en eenzamen met een migratie-achtergrond.
  • Intensivering van de Lief en Leedstraatjes in Zuid West en uitbreiding van deze aanpak in de andere stadsdelen.
  • Doorontwikkeling van de bestaande aanpak Vraag Elkaar, Open je Hart en School voor Eenzijn.
  • Verdere groei van de Haagse Community tegen Eenzaamheid, waarin ondernemers binnen hun eigen bedrijfsvoering lokale eenzaamheid op een concrete en actieve wijze bestrijden.
  • De stedelijke bewustwordingscampagne ‘Eenzaamheid kent veel gezichten. Wie ken jij?’ wordt herhaald om aandacht te blijven vragen voor eenzaamheid.
  • Doorontwikkeling van de website ‘Eerste Hulp bij Eenzaamheid’ naar dé digitale plek over eenzaamheid in Den Haag.
  • In drie nieuwe wijken wordt in 2021 de wijkgerichte campagne ‘Eerste Hulp bij Eenzaamheid’ gestart.
  • Uitrol van de trainingen Eenzaamheid voor zorgmedewerkers, vrijwilligers en ondernemers.

Welzijn en servicepunten XL

Welzijnswerk
In de directe leefomgeving van jongeren, kwetsbaren en wijknetwerken hebben welzijnswerkers een onmisbare rol. Zij signaleren, ondersteunen en begeleiden mensen naar zorg, onderwijs, gemeente en andere hulpbronnen. Ook bouwen welzijnswerkers actief mee aan netwerken tussen bewoners, bewonersgroepen en andere instituties. Vanuit een vertrouwensband zijn zij een belangrijk aanspreekpunt voor jongeren met vragen over de eigen identiteit, school, werk of een knellende thuissituatie. Ook signaleren en ondersteunen welzijnswerkers mensen die vereenzamen. Altijd is het doel: mensen zo snel mogelijk zelfredzaam maken.

Vanuit de Servicepunten XL bieden welzijnswerkers en vrijwilligers onafhankelijke cliëntondersteuning. Dat gebeurt door het verstrekken van informatie en advies en kortdurende praktische en psychosociale ondersteuning.

Wat doet de gemeente in 2021?

  • In samenhang met de welzijnsmiddelen- en activiteiten in programma 14 werken we aan de implementatie van de nieuwe welzijnsvisie, de bekostigingssystematiek, het daarop aansluitende subsidiesysteem en positionering van de verschillende werkers en vrijwilligers in het welzijnsveld.
  • Vanuit de subsidieregeling Welzijn 070 ondersteunen we innovatieve initiatieven in het welzijnsdomein om het welzijnswerk te vernieuwen en te verbeteren.
  • Er is een onafhankelijke welzijnsadviescommissie die periodiek kijkt naar de kwaliteit van het welzijnswerk, hoe dit bij de wijk past en hoe het zich verhoudt tot welzijnswerk in de rest van Nederland.
  • Voor inwoners met financiële kwetsbaarheid zorgen we dat via de Servicepunten XL de toegang tot de keten van schuldhulpverlening verbetert. Daar hoort ook bij: goede samenwerking tussen de verschillende ketenpartners.

Sociaal herstel
Hulpvragen zijn het gevolg van de groei van financiële problemen, eenzaamheid, complexe echtscheidingen, opvoedingsvragen en andere mentale klachten. Hierdoor is er ook meer werkdruk. Tijdig ingrijpen is belangrijk om erger te voorkomen.

Wat doet de gemeente in 2021?

  • We zorgen voor tijdelijke versterking van het professioneel welzijnswerk, als onderdeel van het brede sociaaleconomische herstelplan.
  • Voor inwoners met financiële kwetsbaarheid zorgen we dat via de Servicepunten XL de toegang tot de schuldhulpverlening wordt verbeterd en dat de verschillende ketenpartners goed met elkaar samenwerken.
  • We versterken de samenwerking met de Wmo-wijkteams en de huisartsen.
  • Ook verlenen we waar mogelijk ondersteuning vanuit algemene voorzieningen. Denk aan praktische dienstverlening en kortdurende ondersteuningstrajecten door het sociaal werk. Dit doen we samen met vrijwilligers en andere voorzieningen in de wijk.

Emancipatie

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

 Emancipatie

1.523

0

1.523

LHBTI+’s en vrouwen
We vinden het belangrijk dat iedereen in Den Haag in vrijheid, gelijkheid en veiligheid leeft. Voor ieder individu is er ruimte in deze stad, ongeacht herkomst, sociale status of seksuele voorkeur. Hoewel het recht op gelijke behandeling wettelijk is vastgelegd, laat de realiteit zien dat er nog steeds een verschil is tussen vrouwen en mannen. Ook hebben LHBTI+’s regelmatig te maken met uitsluiting, discriminatie en geweld. Om deze reden zal het college in 2021 doelgericht werken aan het verbeteren van de positie van vrouwen en LHBTI+’s. Dat doen we door organisaties en initiatieven op het gebied van de emancipatie van vrouwen- en LHBTI+’s te ondersteunen.

Wat doet de gemeente in 2021?

  • In 2021 zetten we via subsidies specifiek in op activiteiten die de economische zelfstandigheid, weerbaarheid en kansengelijkheid bevorderen voor vrouwen.
  • In 2021 zetten we via subsidies specifiek in op activiteiten die de sociale acceptatie, veiligheid en zichtbaarheid van LHBTI+’s bevorderen.
  • We organiseren in de Haagse Vrouwendagen (de week voor Internationale Vrouwendag) verschillende evenementen in de stad om aandacht te vragen voor de positie van vrouwen.
  • Ter bevordering van de sociale acceptatie van LHBTI+’s vieren we de Coming Out Day, Paarse Vrijdag en organiseren we de John Blankenstein prijs (de Haagse LHBTI emancipatieprijs).
  • We stimuleren zorginstellingen om beleid specifiek voor LHBTI+ ouderen te implementeren, onder andere via het Roze Loper-keurmerk.

2. Toegang tot hulp en ondersteuning

Jeugdgezondheidszorg en jeugdteams

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

45.691

0

45.691

Dienstverlening JMO
De Haagse inwoner met een hulpvraag staat centraal en we helpen diegene in één keer goed. We bieden onze dienstverlening wijkgericht, laagdrempelig en integraal aan, in een doorgaande lijn van 0 tot 100 jaar en ouder. Den Haag heeft één uitvoeringsorganisatie waarin alles samenkomt: de JMO. Hiertoe behoren de Wmo-wijkteams, de jeugdteams en diverse stedelijke teams met een specifieke taak, zoals het daklozenloket en het persoonsgebonden budget-team. De integrale dienstverlening en regie op de samenwerking is in het toegangsproces georganiseerd.

Den Haag heeft 15 Wmo-wijkteams. Zij pakken zowel enkelvoudige als meervoudige problematiek op. Zij brengen in een persoonlijk gesprek de hulpvraag en de persoonlijke situatie in kaart en geven een passend advies. Er zijn 20 jeugdteams op stadsdeelniveau actief. In de jeugdteams zitten gezinscoaches met verschillende expertises die werken binnen het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Zij bieden ambulante hulp, zorgcoördinatie en verzorgen de toeleiding naar de gespecialiseerde jeugdhulp, de jeugdbescherming en jeugdreclassering. Vanuit preventie sluit de jeugdgezondheidszorg aan bij de jeugdteams. Voor complexe problemen of vastgelopen casuïstiek, kunnen alle professionals in de wijk een beroep doen op een gemeentelijke regisseur.

Wat doet de gemeente in 2021?

  • Den Haag blijft investeren in een optimale werkwijze van de JMO. Daarbij gaat het om integraliteit van dienstverlening aan de inwoner en om samenwerking in de keten.
  • We zoeken structureel de verbinding met andere beleidsterreinen, zoals werk en inkomen en schulphulpverlening. Door nauw samen te werken met het Schuldenlab 070 en uitbreiding van het Sociaal Hospitaal (SOHOS) zorgen we als gemeente Den Haag voor een integrale aanpak voor huishoudens en gezinnen met meervoudige problemen.
  • Binnen de JMO is een eenduidige werkinstructie zodat iedereen op dezelfde manier werkt en toegang heeft tot hulp en ondersteuning.

3. Gespecialiseerde zorg en ondersteuning

WMO voorzieningen

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

155.881

11.221

144.660

Maatwerkdienstverlening en geëscaleerde zorg 18-

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

126.437

438

125.999

Beschermd wonen

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

78.503

1.220

77.283

Maatschappelijke opvang

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

32.054

0

32.054

Jeugdhulp en kwetsbare jongeren
De gespecialiseerde jeugdhulp wordt doorontwikkeld. We gaan uit van de transformatiedoelen van de Jeugdwet en natuurlijk de kosten. Aan diverse transformatiedoelen wordt momenteel door de gemeente en jeugdhulpaanbieders gewerkt. Denk aan het ontwikkelen van integrale specialistische teams, samenwerking met jeugdbescherming, het realiseren van onderwijs-jeugdhulptrajecten en innovatie via leernetwerken. Kwetsbare jongeren die in de overgang zitten naar volwassenheid krijgen een integraal ondersteuningsaanbod voor de Wmo. Hier zit ook de hulp en ondersteuning voor jongeren van 16 tot 23 jaar in.

Wat doet de gemeente in 2021?

  • In samenwerking met diverse belanghebbenden ontwikkelen we een regiovisie. Doel: de uitgangspunten vastleggen voor duurzame samenwerking tussen gemeenten en de koers voor 2021-2025 uitzetten.
  • We breiden de pilot POH-JGGZ in Scheveningen en Leidschenveen-Ypenburg uit. Er komt 2 fte POH-JGGZ extra voor huisartspraktijken in andere stadsdelen. Doel: de vraagverheldering en triage rond jeugdproblematiek en opvoedproblematiek in huisartspraktijken versterken. Zo is er de juiste ondersteuning op de juiste plek.
  • In het kader van wachtlijsten verbreden we de pilot Centrale plaatsingscoördinatie binnen de open residentiële jeugdhulp.
  • In 2021 implementeren we de onderwijs-jeugdhulparrangementen.
  • We versterken de integrale lokale toegang JMO en het preventief aanbod en zetten hiermee in op lichtere hulpvormen in plaats van zwaardere jeugdhulp.
  • We ontwikkelen een voorspelmodel Jeugd, vergelijkbaar met die van de Wmo. Het model is een datatoepassing dat inzicht biedt in de ontwikkeling in het beroep op jeugdhulp. Daardoor kunnen we sneller en beter inspelen op ontwikkelingen en sneller de juiste hulp bieden.
  • Vanaf schooljaar 2020-2021 is er een vernieuwd programma social work en pedagogiek op de Haagse hogeschool. Daarmee investeren we in de verdere vakbekwaamheid van de professionals.

Jeugdhulpplus
Jeugdhulpplus is er voor kinderen en jongeren die niet geholpen kunnen worden met lichtere vormen van hulpverlening. Zonder behandeling vormen zij een risico voor zichzelf of hun omgeving. De jeugdhulpplus verandert. De gemeente doet hier aan mee door het traject herdefiniëring jeugdhulpplus. Dit is een meerjarig traject over beddenafbouw en de opbouw van alternatieven voor jeugdhulpplus. Dit betekent voor de gemeente dat we de zorg lokaal bieden en zo thuis mogelijk. Onderwijs wordt de belangrijkste leidraad. 

Wat doet de gemeente in 2021?

  • Eind 2020 starten we met 3 inhoudelijke pilots die doorlopen in 2021. Naast de gemeente Den Haag doen alle gemeenten van Zuid-Holland mee, plus de aanbieders van gesloten jeugdhulp, de VNG en het ministerie van VWS.

Wmo maatwerkvoorzieningen
Wmo maatwerkvoorzieningen zijn: huishoudelijke hulp, begeleiding, dagbesteding, hulpmiddelen, vervoersvoorzieningen en woningaanpassingen. Mensen met een minimuminkomen betalen geen eigen bijdrage voor de maatwerkvoorzieningen.

Wat doet de gemeente in 2021?

  • We werken wijkgericht en verbinden op een slimme manier algemene voorzieningen en maatwerkvoorzieningen en formele en informele zorg met elkaar. Zo zorgen we voor passende zorg voor iedereen die dat nodig heeft. We werken samen met zorgprofessionals zoals wijkverpleegkundigen.
  • We vergroten het inzicht in cliëntstromen door digitale gegevens te analyseren en te interpreteren. Uiteraard houden we daarbij rekening met de privacyregels.
  • Het abonnementstarief zorgt voor een aanzuigende werking; meer mensen doen bij de gemeente een aanvraag voor bijvoorbeeld huishoudelijke hulp. We dringen bij het Rijk aan op compensatie nu meer mensen er gebruik van maken.
  • Er komen meer scootmobielpools door samenwerking met nieuwe partners zoals woningcorporaties en zorginstellingen. Ook nemen we scootmobielen terug als ze niet meer worden gebruikt.
  • Goede dienstverlening door AV070 vinden we belangrijk. Daarom zien we toe op stiptheid, aanrijtijden en klanttevredenheid. We zijn alert op het terugdringen van de loze ritten van AV070.
  • We maken verhuurders zelf verantwoordelijk voor het aanbrengen en onderhouden van aanpassingen in de algemene ruimtes.
  • De gemeente doet vanaf 2020 mee met de landelijke pilot Integraal budget. Inwoners van Den Haag die zorg en ondersteuning nodig hebben over meerdere wetten (Wmo, jeugdwet, Zorgverzekeringswet (Zvw), Wet langdurige zorg (Wlz) en participatiewet) kunnen in aanmerking komen voor een integraal persoonsgebonden budget of integraal arrangement. Deze pilot loopt tot december 2021.

Beschermd wonen
De gemeente beheert de toegang en het wachtlijstbeheer voor beschermd wonen. Daardoor is de ondersteuning flexibeler en meer cliëntgericht. Beschermd wonen is nu nog een verantwoordelijkheid van de 43 centrumgemeenten in Nederland. Dit verandert in 2022: dan zijn alle gemeenten zelf verantwoordelijk voor nieuwe cliënten voor beschermd wonen. Dan worden ook de financiële middelen verder verdeeld. In 2021 krijgen mensen met een psychische stoornis toegang tot de Wet langdurige zorg (financiering via zorgverzekeraars in plaats van de gemeente). 30% van de cliënten in een intramurale beschermd wonen-voorziening valt onder deze wet. Dit komt neer op ongeveer 450 cliënten.

Wat doet de gemeente in 2021?

  • De toegang en het wachtlijstbeheer worden geëvalueerd.
  • De resultaatgebieden in het maatwerkarrangement worden doorontwikkeld.
  • We gaan aan de slag met het regionaal uitvoeringsplan beschermd wonen en bereiden ons voor op de decentralisatie van 2022.

Ggz-proeftuinen
De gemeente kiest voor wijkgerichte integrale ggz die maximaal is geïntegreerd en maatschappelijk is ingebed. De zorg en ondersteuning aan mensen met psychische aandoeningen gebeurt in samenwerkingsverbanden tussen ggz-professionals, mensen met psychische aandoeningen zelf, hun sociale netwerken (waaronder familie) en netwerken van andere voorzieningen in de wijk. Denk bij dit laatste aan gemeentelijke Wmo-teams, andere voorzieningen in het sociale domein, huisartsen en voorzieningen op het gebied van participatie.

Wat doet de gemeente in 2021?

  • In 2020 zijn de resultaten bekend van het onderzoek naar de effecten van de wijkgerichte aanpak ggz. Met de doorontwikkeling Integrale ggz in de wijk voeren we het hoofdlijnenakkoord GGZ 2019-2022 uit dat ook de VNG heeft ondertekend.

Maatschappelijke opvang
Er is een stijgende trend van het aantal daklozen. De grens is bereikt van wat we als steden zelf kunnen oplossen. Het Rijk heeft aangekondigd met een beleidsimpuls te komen. In april 2020 is bekend gemaakt dat voor de periode tot 2022 een bedrag van € 200 mln. beschikbaar komt voor een brede aanpak van dakloosheid. Den Haag is een van de 21 centrumgemeenten en heeft in totaal 20 projectvoorstellen ingediend. Een deel van deze projecten is gericht op huisvesting. Daarnaast zijn er projecten op het gebied van preventie en verbetering van de opvang. Den Haag neemt ook deel aan het actieprogramma Dak- en Thuisloze Jongeren van het ministerie van VWS. Het doel van deze aanpak is hoog: geen enkele jongere in de Haagse regio hoeft meer op straat te leven of langer dan 3 maanden in de daklozenopvang te verblijven.
Het beroep op (nachtopvang)voorzieningen blijft hoog, ondanks de extra capaciteit in 2019. Daardoor is er niet voor iedereen die zich bij het daklozenloket aanmeldt een opvangplek beschikbaar. In 2020 is evenals in 2019 sprake van een wachtlijst voor de maatschappelijke opvang. Door de beperkte uitstroommogelijkheden naar zelfstandig wonen zal er ook in 2021 een wachtlijst zijn.

Wat doet de gemeente in 2021?

  • We gaan in 2021 door met de actiepunten uit het 10 puntenplan.
  • De projecten vanuit de brede aanpak dakloosheid, waarvoor Den Haag € 16,2 mln. heeft ontvangen van het Rijk, worden verder uitgewerkt en gerealiseerd.
  • Het Haagse Actieprogramma dak- en thuisloze jongeren en de realisatie van deze plannen loopt tot en met 2021.
  • De Taskforce huisvesting zorgdoelgroepen blijft actief om de uitstroom uit instellingen naar zelfstandig wonen te bevorderen.

4. Veiligheid en bescherming

Kinderbescherming en huiselijk geweld

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

49.112

17.117

31.995

Kinderbescherming

Complexe scheidingen
Circa 20% van de scheidingen verloopt problematisch. Het is onacceptabel dat kinderen de dupe worden van een scheiding en daarvan soms hun leven lang last hebben. Den Haag wil dat het belang en de stem van de jeugdige voorop staat.

Wat doet de gemeente in 2021?

  • Samen met de regio Haaglanden, Holland Rijnland en Midden Holland nemen we deel aan de regiolabs vanuit het landelijk programma Scheiden zonder Schade. In deze regiolabs worden prototypes ontwikkeld, gebouwd en getest voor een scheidingsloket en een nieuwe scheidingsprocedure. Mede aan de hand van de uitkomsten passen we de werkwijze van het Kenniscentrum Kind en Scheiding aan.
  • Er volgt een onderzoek vanuit de Haagse Hogeschool of het meetbaar kan worden gemaakt dat de preventieve activiteiten van het Kenniscentrum Kind en Scheiding helpen in het terugdringen van complexe scheidingen. Wat is het effect en de toegevoegde waarde? En hoe kan het kenniscentrum nog beter worden bereikt door ouders?

Jeugdbeschermingstafel
De Jeugdbeschermingstafel wordt ingezet bij een verzoek tot onderzoek aan de Raad voor de Kinderbescherming. Aan de Jeugdbeschermingstafel wordt gezamenlijk gezocht naar de laatste mogelijkheden voor jeugdhulp in het vrijwillig kader. Hierdoor is er minder vaak een rechterlijke tussenkomst nodig. Als hulp in het vrijwillige kader niet mogelijk is of niet voldoende is om de veiligheid te verbeteren, kan de rechter een maatregel in het gedwongen kader opleggen.

Wat doet de gemeente in 2021?

  • In 2021 voeren we circa 200 gesprekken met ouders, kinderen >12 jaar, de hulpverlener die het verzoek heeft ingediend en betrokkenen uit het hulpnetwerk.
  • In het kader van Beter Samenspel (zie jeugdbescherming en jeugdreclassering) bekijken we de doorontwikkeling van de Jeugdbeschermingstafel.


Jeugdbescherming en jeugdreclassering
De gemeente blijft zich richten op het verbeteren van de jeugdbescherming en de jeugdreclassering. Samen met onze partners onderzoeken we de mogelijkheden om de veiligheidsketen te vereenvoudigen.

Wat doet de gemeente in 2021?

  • We willen met het Rijk en betrokken ketenpartners pilots starten om een streefbeeld te maken voor hervorming van de veiligheids- en beschermingsketen.
  • We ronden de implementatie van het programma ‘Beter samenspel voor veilig opgroeien’ binnen de wijkteams af. Beter Samenspel wordt onderdeel van het scholingsprogramma voor nieuwe medewerkers.
  • We willen uithuisplaatsingen zoveel mogelijk voorkomen. We blijven aangesloten op het programma Zorg voor de jeugd van het ministerie van VWS.
  • We onderzoeken, samen met verschillende ministeries, de mogelijkheden om kinderen en jongeren dichterbij hun natuurlijke leefomgeving tijdelijk op te vangen. Deze ontwikkeling speelt zowel in de jeugdhulpplus als in de strafrechtelijke sector.
  • We organiseren periodieke leer- en ontwikkeltafels over de doorontwikkeling van gecertificeerde instellingen. De gemeente Den Haag en de gecertificeerde instellingen werken gezamenlijk aan een set van indicatoren om te rapporteren over de voortgang en te behalen resultaten.

Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling

Veilig Thuis
De gemeente wil de spiraal van geweld duurzaam doorbreken. Dit kunnen we niet alleen, daar zijn veel verschillende ketenpartners voor nodig. Ketenpartners hebben afspraken gemaakt over
preventie, vroegsignalering, advies en melding, ketensamenwerking, interventies en monitoring. De gezamenlijke ambities voor de aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling staan in de Regiovisie Aanpak huiselijk geweld 2019–2022 (RIS 302207).

Wat doet de gemeente in 2021?

  • In 2021 blijven we samen met onze ketenpartners werken aan de ontwikkelopgaven uit de regiovisie. Dat doen we ook via samenwerking in de gemeenschappelijke regeling Veilig Thuis Haaglanden ende ketensamenwerking van regionale ketenpartners en de uitvoeringsorganisatie JMO.
  • De aanscherping van de Wet meldcode en radarfunctie Veilig Thuis 2.0. zal ook in 2021 belangrijk zijn. Niet alleen voor Veilig Thuis Haaglanden, maar voor alle professionals van de ketenpartners van de sectoren die de meldcode moeten gebruiken. De radarfunctie geeft ons inzicht in wat speelt bij cliënten en wat wij kunnen doen. Met dat inzicht richten we zowel de cliëntgerichte aanpak als de keten effectiever en efficiënter in.
  • In 2021 gaat de gemeente door met de bestrijding van schadelijke praktijken zoals meisjesbesnijdenis, huwelijksdwang en achterlating, eer gerelateerd geweld en verborgen vrouwen. Inzet: de afspraken uit het coalitieakkoord en de actieagenda Schadelijke praktijken van de ministeries van VWS en Justitie en Veiligheid.

Gemeenschappelijke Regeling Veilig Thuis Haaglanden
Veilig Thuis Haaglanden is het advies- en meldpunt voor iedereen die te maken heeft met huiselijk geweld of kindermishandeling. Een team van deskundige maatschappelijk werkers, gedragswetenschappers en vertrouwensartsen biedt advies en ondersteuning. Zij beantwoorden vragen over huiselijk geweld en kindermishandeling, denken mee over de signalen van kindermishandeling en huiselijk geweld, wat je zelf kunt doen of hoe je een kind benadert of in gesprek kan gaan met ouders. Meldingen van vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling worden opgepakt. Veilig Thuis werkt daarbij volgens het landelijk handelingsprotocol.

Wat doet de gemeente in 2021?

  • Ook in 2021 willen we meer inzicht in cliënten, cliëntenstromen en herhaling van geweld zodat we huiselijk geweld en kindermishandeling beter kunnen aanpakken.
  • Het Rijk biedt extra middelen voor de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. Het gaat landelijk om structureel € 38,6 mln. voor Veilig Thuis, structureel € 14 mln. voor het creëren van extra opvangplekken voor acute crisissituaties in de vrouwenopvang en voor het oplossen van door- en uitstroomproblematiek. Verder is er structureel € 1,5 mln. voor de kosten die voortkomen uit de stijging van het aantal slachtoffers dat contact legt met de Centra Seksueel Geweld. De verdeling van deze middelen naar (centrum)gemeenten volgt nog en is nog niet in deze begroting verwerkt.


Prostitutiebeleid
Met het Haagse prostitutiebeleid wil de gemeente dat sekswerkers veilig en gezond kunnen werken. Dit is uitgewerkt in de prostitutienota Den Haag 2020-2022 (RIS 304625). InDen Haag wordt ingezet op de zorg en dienstverlening van sekswerkers, de verbetering van de positie van sekswerkers en de regulering, de handhaving en het toezicht binnen de prostitutiebranche. Sekswerkers die dat willen bieden we perspectief buiten de prostitutiebranche via uitstapprogramma’s en opvang.


Wat doet de gemeente in 2021?

  • In 2021 doen we (online) veldwerk om alle groepen te bereiken: mannelijke, transgender en vrouwelijke sekswerkers in zowel de vergunde sector als in de illegale sector. Andere activiteiten: flexibel inspelen op de vraag van sekswerkers, adequate (soa-)zorg, het betrekken van sekswerkers bij het beleid, het bestrijden van het stigma op sekswerk, de positieverbetering, uitvoeren van uitstapprogramma’s voor sekswerkers, de verbetering van arbeidsomstandigheden en veilig werken.
  • We gaan door met het onderzoek naar de verplaatsing van de raamprostitutiestraten.

Aanpak mensenhandel
Doel van de Haagse aanpak mensenhandel is mensenhandel voorkomen en bestrijden en slachtoffers beschermen. Dit betreft alle vormen van mensenhandel: seksuele uitbuiting, arbeidsuitbuiting en criminele uitbuiting. Deze aanpak staat beschreven in het Actieprogramma mensenhandel 2020-2023 met de volgende 6 ambities: meer zicht op aard en omvang, slachtofferschap voorkomen, adequaat signaleren en melden, barrières opwerpen, slachtoffers samenhangende hulp en ondersteuning bieden en de samenwerking versterken.

Wat doet de gemeente in 2021?

  • We vergroten het zicht op de aard en omvang van mensenhandel door informatiedeling, signaleringstrainingen en veldwerk (offline en online).
  • Ruim 100 slachtoffers van mensenhandel krijgen een samenhangend zorg- en ondersteuningsaanbod.
  • Arbeidsmigranten worden door Fairwork en SHOP geïnformeerd over hun rechten, de risico’s van uitbuiting en de mogelijkheden van ondersteuning.
  • We organiseren weerbaarheidstrainingen waardoor jongeren de gevaren van mensenhandel en seksuele uitbuiting beter kunnen inschatten. Hierbij is ook aandacht voor de relatie met social media.

5.Volksgezondheid

Jeugdgezondheidszorg en jeugdteams

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

45.691

0

45.691

Jeugdgezondheidszorg
Met de jeugdgezondheidszorg (JGZ) wil de gemeente ervoor zorgen dat alle kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar gezond en veilig kunnen opgroeien. Met de Aanpak verhogen vaccinatiegraad (RIS303183) wil de gemeente de vaccinatiegraad in de stad verhogen.

Wat doet de gemeente in 2021?

  • Het Centrum voor Jeugd en Gezin verzorgt voor alle Haagse jeugdigen de jeugdgezondheidszorg, biedt gratis pedagogisch advies, verzorgt gezinscoaching en verwijst zo nodig door naar de specialistische jeugdhulp.
  • We voeren het landelijk basistakenpakket uit van de jeugdgezondheidszorg. We willen alle Haagse kinderen in beeld krijgen met monitoren, (vroeg)signaleren en screenen.
  • Preventie: we willen de kracht van ouders en jongeren versterken en waar nodig tijdig signaleren en hulp inschakelen.
  • De jeugdgezondheidszorg wordt integraal en meer op maat aangeboden. Het aantal contactmomenten en de vorm zijn afgestemd op de vraag en behoefte van het gezin.
  • We stimuleren vaccinatie door: 1. belemmeringen weg te nemen, 2. door te communiceren en te informeren en 3. door het versterken van de professionals.


Preventie en vroegsignalering
We willen dat zoveel mogelijk Haagse kinderen gezond geboren worden en de meest optimale start krijgen. Onze ambitie is om zo vroeg mogelijk ontwikkelingsrisico’s bij kinderen te ontdekken en tijdig te helpen. Vroegsignalering van problemen kan gaan over hechting, ontwikkelingsstoornissen, gedragsproblematiek, radicalisering, verslavingen van ouders en over ongunstige opvoedsituaties.

1.000 dagen
De periode voor en tijdens de zwangerschap en de eerste 2 levensjaren (eerste 1.000 dagen) zijn van cruciaal belang voor de verdere ontwikkeling van een kind. Wij richten ons daarom vooral op kwetsbare ouders in ongunstige opvoedingssituaties. Ook na die 1.000 dagen is het belangrijk dat ouders een beroep kunnen doen op ondersteuning. We streven naar een gezonde basis voor alle jeugdigen waarbij ouders zich voldoende toegerust voelen in het ouderschap en de opvoeding van hun kind.

Wat doet de gemeente in 2021?

  • We gaan door met de aanpak om de vaccinatiegraad te verhogen. Er komt een communicatiecampagne om inwoners en organisaties beter te informeren. We gaan hiervoor ook meer samenwerken met ketenpartners in de stad. Dit kan doordat zij zich aansluiten bij de alliantie of door structurele afspraken te maken over bijvoorbeeld het geven van voorlichtingen. Zo willen we achterblijvende doelgroepen in de stad beter bereiken, zoals jongeren, laaggeletterden en inwoners met een niet-westerse migratieachtergrond. Ook gaan we door met het wegnemen van praktische belemmeringen, zoals kinderen die bang zijn voor een prik.
  • We gaan door met het programma Haagse Kansrijke Start. Dit jaar ligt de focus op het implementeren van het project ‘Nu niet zwanger’ over het bespreken van de kinderwens.
  • We verbinden onze preventieve activiteiten beter aan de eerstelijnszorg, zodat eenvoudige opvoedvraagstukken niet in de jeugdhulp belanden.
  • De transformatietraining ‘Het begint bij mij’ wordt in de hele stad aangeboden. Deze training sterkt ouders in hun rol als opvoeder.
  • We leiden 15 professionals van het Centrum voor Jeugd en Gezin op in Infant Mental Health. Zo willen we hechtingsproblemen tijdig signaleren en passende ondersteuning bieden.
  • We versterken de preventieve mondzorg bij 0-4 jarigen door bij 2 Centra voor Jeugd en Gezin een spreekuur te draaien over poetsen, goede mondzorg en voeding.
  • We hebben via het jeugdpreventiemodel beter zicht op de effectiviteit van interventies gericht op kinderen en hun ouders en verbeteren hiermee de wijkgerichte aanpak.
  • We hebben bij het verlenen van subsidies voor maatjesprojecten aandacht voor de 10 beschermende factoren voor jeugdigen en ouders. Deze zijn opgesteld door het Nederlands Jeugdinstituut.


Kinderrechten
De doelstellingen op het gebied van kinderrechten, talentontwikkeling en jeugdparticipatie liggen verankerd in het beleidsplan ‘Haagse jeugd, samen aan zet’ (RIS 298573). Dit plan is verlengd tot 2022. Hiermee werkt de gemeente aan bewustwording bij jeugdigen, ouders en professionals over kinderrechten. 

Wat doet de gemeente in 2021?

  • Alle ouders van pasgeboren kinderen krijgen het voorleesboekje 'Omdat alle kindjes rechten hebben'.
  • Alle 17-jarigen krijgen de checklist 'Regel je shit' om schulden te voorkomen.
  • We stimuleren het gebruik van de checklist door professionals die met tieners werken.

Kinderen van ouders met problemen
Kinderen van ouders met psychische problemen (KOPP) en kinderen van verslaafde ouders (KVO) lopen een groter risico om zelf ook psychische of verslavingsproblemen te ontwikkelen. De aanpak van de gemeente bestaat uit advies en consultatie voor ouders, kinderen en hulpverleners.

Wat doet de gemeente in 2021?

  • Er zijn verschillende preventiegroepen voor kinderen van ouders met psychische problemen en voor kinderen met verslaafde ouders.
  • We gaan door met de integrale hulp en preventie aan deze gezinnen.
  • Voor kinderen die opgroeien in ongunstige opvoedsituaties en kinderen met beginnende psychische klachten organiseren we weerbaarheidstrainingen en trainingen sociale vaardigheden in het onderwijs.

Openbare gezondheidszorg
De gemeente richt zich op gezondheidsvraagstukken waar de meeste gezondheidswinst kan worden behaald. Dit doen we aan de hand van 6 ambities: kansrijke start en gezonde ontwikkeling, gezonde scholen, gezond gewicht in een gezonde omgeving, genotmiddelengebruik en gezondheid, mentale veerkracht en psychisch gezond en seksueel gezond en weerbaar.

Wat doet de gemeente in 2021?

  • We bieden per ambitie preventieve activiteiten die een bijdrage leveren aan de decenniumdoelen: terugdringen van gezondheidsachterstanden en verbeteren van de gezondheid van alle Hagenaars. We richten ons op groepen waar de meeste gezondheidswinst kan worden behaald.

GGD Haaglanden
De GGD Haaglanden is de gemeentelijke gezondheidsdienst voor de regio Haaglanden. De GGD bewaakt, bevordert en beschermt de gezondheid van de inwoners in de regio. De GGD is de uitvoeringsorganisatie van de gemeente Den Haag.

Wat doet de gemeente in 2021?

  • De GGD geeft inzicht in de gezondheidssituatie van de Haagse inwoners. Zo rapporteert de GGD over de gezondheidsenquête volwassenen en ouderen die in 2020 is uitgevoerd. De rapportage gaat ook in op de effecten van het coronavirus op de publieke gezondheid.
  • We voeren interventies uit om zoveel mogelijk gezondheidswinst te behalen en gezondheidsverlies te voorkomen.
  • We bestrijden infectieziekten en bevorderen een gezonde leefomgeving. We zijn alert op bekende en nieuwe risico’s. Ook zijn een ongezonde omgeving binnenshuis en een verminderde luchtkwaliteit actuele risico's voor de publieke gezondheid.
  • Het programma Corona van de GGD Haaglanden loopt in de eerste maanden van 2021 door. Met dit programma werkt de GGD aan de landelijke opdracht om iedereen met klachten te testen op het coronavirus. Bij positieve uitslagen starten we een bron- en contactonderzoek. Over de vergoeding van de kosten van het programma worden afspraken gemaakt met de rijksoverheid. Op basis van signalen vanuit het Rijk en de VNG is de verwachting dat GGD’en de werkelijke kosten vergoed krijgen.

Ambulancevervoer
De ambulancedienst GGD Haaglanden is onderdeel van de Regionale Ambulance Voorziening Haaglanden (RAV Haaglanden). De dienst zorgt voor kwalitatief hoogwaardige, veilige en verantwoorde ambulancezorg. De norm is: 95% van het regionale spoedvervoer is binnen 15 minuten ter plaatse. De paraatheid wordt continu in de gaten gehouden en zo nodig aangepast. Bijvoorbeeld door spreiding van ambulanceposten, differentiatie van het ambulancevervoer (medium- en high-care) en de inzet van huisartsen.

Wat doet de gemeente in 2021?

  • We verhogen de kwaliteit van zorg, onder andere door het verder expliciteren en implementeren van de kwaliteitsnormen en kwaliteitskeurmerken waaraan de ambulancezorg moet voldoen.
  • We stimuleren innovatie en onderzoek om de patiëntenzorg verder te verbeteren.
  • We faciliteren uitwisselingsprogramma’s met regionale ziekenhuizen ten gunste van de loopbaanontwikkeling van medewerkers en duurzame samenwerking.
Deze pagina is gebouwd op 06/10/2022 14:10:16 met de export van 09/08/2020 13:43:59