Programma's

Onderwijs

Beoogd maatschappelijk effect: Wat willen we bereiken?

Onderwijsachterstandenbeleid en taal

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

60.039

44.000

16.039

Kansengelijkheid in het Haagse onderwijs
De gemeente en schoolbesturen hebben via de Haagse Educatieve Agenda afgesproken om samen te werken aan de kansengelijkheid in het onderwijs. Dit gebeurt door structureel te werken aan: het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs, de voor- en vroegschoolse educatie, extra leertijd via leerkansenprofielen en de verlengde schooldag, faciliteiten voor huiswerkbegeleiding in bibliotheken en studieondersteuning op scholen in het voortgezet onderwijs.
In 2021 onderzoekt de gemeente de kwaliteit van schooladviezen en hoe die verbeterd kunnen worden. Scholen en schoolbesturen worden gestimuleerd om de aanmelding en overgang tussen verschillende onderwijssoorten soepeler te laten verlopen. Zo hebben alle kinderen evenveel kans om op de school van hun keuze te komen. Ook kunnen scholen en schoolbesturen meedoen aan pilots om het onderwijs in de klas en daarmee de kansengelijkheid te verbeteren.

Onderwijsachterstandenbeleid
Onderwijsachterstandenbeleid wordt voornamelijk gefinancierd uit de specifieke uitkeringen onderwijsachterstandenbeleid van het Rijk. Hier hoort de verplichting bij om de voorschoolse educatie voor alle kinderen tussen de 2,5 en 4 jaar met een taal- of ontwikkelachterstand vanaf augustus 2020 uit te breiden naar gemiddeld 16 uur per week.

Voor- en vroegschoolse educatie
Doelgroepkinderen krijgen met de voor- en vroegschoolse educatie de kans om taalachterstanden of sociaalemotionele achterstanden zo vroeg mogelijk in te lopen. Uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van de voorschoolse educatie bepalend is voor het effect ervan. Om die reden wordt de kwaliteit verbeterd door het bijscholen van de pedagogisch medewerkers en door hoger opgeleide medewerkers aan te trekken. Het streven is dat het bereik van doelgroeppeuters stijgt van 60% in 2020 naar 65% in 2021.

Stedelijk onderwijsbeleid en projecten

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

20.556

125

20.431

Voldoende bekwame en innoverende onderwijsprofessionals
De Haagse regio is één van de regio’s met het grootste tekort aan leraren in het primair en het voorgezet onderwijs. Er is grote behoefte aan leraren die goed functioneren in een grootstedelijke omgeving.

Acties in 2021 om het lerarentekort aan te pakken:

  • Wervingscampagnes voor het aantrekken van studenten voor de lerarenopleidingen.
  • Het aantrekken en begeleiden van zij-instromers.
  • Het uitwerken van actielijnen met de G5 om in- en doorstroom van leraren te bevorderen, om te investeren in het behoud van de huidige leraren en het onderwijs anders te organiseren.
  • De ontwikkeling van een eigentijdse Haagse lerarenopleiding.
  • Onderzoek naar de mogelijkheden voor woon-werkcontracten.
  • De STiP-regeling inzetten voor conciërgetaken voor 100 voormalig uitkeringsgerechtigde medewerkers op scholen. STiP staat voor: Sociaal Traject in Perspectief (RIS 295865 of www.denhaag.nl/nl/werk-bijstand-en-uitkering/stip- banen.htm).

Samenleven op school
Scholen worden gestimuleerd om extra aandacht te besteden aan burgerschap, schoolveiligheid, genderidentiteit en anti-pesten. Samen met de schoolbesturen maakt de gemeente een concreet programma voor meer digitalisering en een groter digitaal bewustzijn in het Haagse onderwijs.

Een brede leer- en ontwikkelomgeving
De gemeente stimuleert de ontwikkeling van integrale kindcentra, brede buurtscholen en scholen die andere vormen van extra leertijd aanbieden, zoals vakantie- en weekendscholen en naschoolse activiteiten. Er wordt een instrument ontwikkeld dat deze kindcentra helpt om zicht te krijgen op hun fase van ontwikkeling en stip op de horizon. Sport, cultuureducatie, studie- en beroepsoriëntatie zijn binnen het primair en voortgezet onderwijs belangrijke elementen van de brede buurtschool.

Schoolzwemmen
In de nota ‘Den Haag sportief in beweging, Sport maakt Den Haag sterker' (RIS 283153) staat dat alle leerlingen die de basisschool verlaten tenminste zwemdiploma A moeten hebben. In 2021 doen ongeveer 6.500 kinderen mee aan schoolzwemmen.

Passend onderwijs
Alle voorscholen en scholen in Den Haag hebben een schoolmaatschappelijk werker die enkele of meerdere uren per week op de school aanwezig is en zo de schakel vormt met het Centrum voor Jeugd en Gezin. Ook zijn er scholen die behalve pedagogische didactische ondersteuning ook sociaalemotionele en psychosociale ondersteuning bieden om zo schooluitval te voorkomen en kinderen te helpen bij hun ontwikkeling.  

Volwasseneneducatie en taallessen
Via volwasseneneducatie wordt ingezet op het verbeteren van basisvaardigheden als taal, rekenen en digitale vaardigheden. Doel: zelfredzaamheid vergroten, actieve deelname aan de samenleving en perspectief op werk. Hagenaars met een taalachterstand worden gestimuleerd om de taal te leren. Er wordt Nederlands als eerste taal (NT1) en Nederlands als tweede taal (NT2) aangeboden.

In de Haagse wijken is een laagdrempelig taalaanbod op scholen, in buurthuizen en in de Centra voor Jeugd en Gezin. Aanvullend kan gebruik gemaakt worden van online oefenmateriaal. Daarnaast zijn er trajecten voor taalonderhoud en taalmaatjes-projecten. Nieuwkomers in het mbo krijgen extra taalondersteuning. De vraag naar trajecten voor digitale vaardigheden groeit.

Investeren in beroepsvaardigheden.
In 2021 wordt aangesloten bij de economische crisis- en herstelmaatregelen. Denk aan een stage- en leerbanenoffensief voor mbo en hbo of het ontwikkelen van alternatieven hiervoor. Het plan Sterk Techniekonderwijs van 32 vmbo-scholen gaat in 2021 het tweede jaar in.

Investeren in een aantrekkelijke onderwijsstad
In 2021 wordt de regionale aanpak om internationaal onderwijs te versterken in het primair en voortgezet onderwijs doorgezet. Instellingen als de Haagse Hogeschool, Universiteit Leiden, Inholland, Technische Universiteit Delft, Het Conservatorium, de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten, Hogere Hotelschool, het International Institute of Social Studies en andere hoger onderwijsinstellingen worden gestimuleerd om nieuwe opleidingen te ontwikkelen. Het gaat met name om opleidingen op het gebied van vrede, recht, veiligheid en governance en onderzoeksprogramma’s, die aansluiten bij de economische visie van Den Haag. Het verder verbeteren van het vestigingsklimaat in de stad blijft belangrijk om studenten en jonge professionals aan te trekken en te behouden. Daarom ondersteunt de gemeente ook studenten-, sport- en studieverenigingen.

Kinderopvang

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

5.259

4.715

544

Er zijn in Den Haag circa 900 locaties voor kinderopvang. Het gaat om dagopvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang. Goede kinderopvang is essentieel voor Den Haag als aantrekkelijke vestigingsstad voor ouders en werkgevers. Kinderopvang helpt bovendien bij de ontwikkeling van kinderen en bij het voorkomen van onderwijsachterstanden.

De GGD Haaglanden inspecteert in opdracht van de gemeente jaarlijks alle centra voor dagopvang, buitenschoolse opvang en gastouderbureaus. Ook worden de meeste gastouders bezocht. De gemeente houdt het Haagse deel van het landelijk register kinderopvang bij. Waar nodig handhaaft de gemeente de kwaliteit van de kinderopvang. De Inspectie van het Onderwijs heeft Den Haag de A-status toegekend, omdat de gemeente haar wettelijke taken met betrekking tot de kinderopvang goed uitvoert. Jaarlijks verantwoordt het college zich met een jaarverslag wet kinderopvang aan gemeenteraad en Rijk.

Leerlingzaken

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

3.927

787

3.140

Aanpak schoolverlaters
De gemeente maakt zich sterk voor het verder terugdringen van voortijdige schooluitval. De ambitie is dat het percentage vroegtijdig schoolverlaten in 2022 onder de 2,5% komt. We gaan verder met onze aanpak en maken met scholen kwaliteitsafspraken. Als jongeren toch uitvallen, is er snel contact met de jongeren en met partners in de Servicepunten Arbeid. Via maatwerktrajecten worden jongeren terug naar school of naar de arbeidsmarkt begeleid.

Aanpak thuiszitters
In het Thuiszitterspact hebben gemeenten en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zich verbonden aan het einddoel. Dat doel is: in 2021 zit geen enkele leerling tot 18 jaar langer dan 3 maanden thuis zonder een passend aanbod voor onderwijs of zorg.

Leerlingenvervoer

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

5.779

0

5.779

Leerlingen met een beperking kunnen gebruik maken van leerlingenvervoer zodat ze waar mogelijk naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school kunnen. Naast de taxibus gaat het om vergoedingen voor het openbaar vervoer en voor de auto of fiets. De aanspraak op een voorziening voor leerlingenvervoer stijgt al enige jaren. Dit komt onder meer omdat scholen voor speciaal (basis) onderwijs vaker geen plek hebben waardoor kinderen naar een verder gelegen school moeten reizen.

Onderwijshuisvesting

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

38.883

19

38.864

Onderwijshuisvesting (onderwijsbeleid en leerlingzaken)

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

3.803

4.521

-718

Nieuwbouw en renovatie
De gemeente is verantwoordelijk voor de huisvesting van het primair, voortgezet en speciaal onderwijs. Hiervoor worden financiële middelen aan de schoolbesturen ter beschikking gesteld.

Welke gebouwen?
In 2021 wordt naar verwachting gestart met de volgende projecten:

  • Vervangende nieuwbouw - die conform de verordening huisvesting onderwijs op cultuurhistorische of architectonische gronden ook ingezet kan worden voor (partiële) renovatie- voor het Christelijk College De Populier aan de Populierstraat. Dit was vorig jaar ook aangevraagd en afgewezen vanwege de haalbaarheid in 2020.
  • Vervangende nieuwbouw voor Bezuidenhout Nutsbasisschool aan de Rooseboomstraat.
  • Revitalisatie voor Segbroek College aan de Goudsbloemlaan (tweede tranche).
  • Vervangende nieuwbouw Den Hertog basisschool aan de Amalia van Solmsstraat. Dit was vorig jaar ook aangevraagd en afgewezen vanwege de haalbaarheid in 2020.

In 2021 zal naar verwachting ook worden gestart met basisschool Vroondaal aan de Madesteinweg, Inspecteur W.P Blokpoelschool (ZMOK) aan de Twickelstraat, de gezamenlijke nieuwbouw voor Hofstad Mavo, Pastoor van Ars en de Oase aan de Donker Curtiusstraat. Deze projecten waren in eerdere programma’s opgenomen.

Verduurzaming bestaande schoolgebouwen
Schoolbesturen kunnen ook in 2021 en 2022 een vergoeding aanvragen voor de ontwerpkosten van een groenblauw schoolplein of cofinanciering voor maximaal 50% van de kosten voor energiebesparende maatregelen.

In 2021 worden opnieuw energiescans uitgevoerd bij enkele tientallen schoolgebouwen. Dit geeft inzicht in mogelijke energiebesparende maatregelen.

Integraal Huisvestingsplan
In 2021 wordt het Integraal Huisvestingsplan (IHP) Onderwijs Den Haag 2020-2030 herijkt. De investeringsplanning tot 2030 wordt aangepast op basis van ontwikkelingen in bijvoorbeeld leerlingaantallen. In 2021 wordt onderzoek afgerond naar de financiering van onderwijshuisvesting op de lange termijn en vindt hierover besluitvorming plaats. De uitkomst van het onderzoek worden betrokken bij de begroting van 2022.

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2022 14:10:16 met de export van 09/08/2020 13:43:59