Beoogd maatschappelijk effect: Wat willen we bereiken?
Alle Haagse inwoners moeten ongeacht hun achtergrond de kans krijgen om via onderwijs het beste uit zichzelf te halen. De gemeente wil gelijke kansen voor alle kinderen en jongvolwassenen in Den Haag. Onderwijs kan daaraan bijdragen. Prioriteiten voor de komende jaren: goed onderwijs voor ieder kind, meer kansengelijkheid, de aanpak van het lerarentekort en onderwijs dat aansluit bij de vraag van arbeidsmarkt en economie van de stad.
Ambities
In de Haagse Educatieve Agenda ‘Ontwikkel Kansen in Den Haag 2018 - 2022’ (HEA) staan 7 ambities, waarvan de eerste 2 topprioriteit hebben:
1. Kansengelijkheid in het Haagse onderwijs.
2. Voldoende, bekwame en innoverende onderwijsprofessionals.
3. Leren samenleven op school.
4. Onderwijs dat bijdraagt aan de economie van de stad.
5. Een brede leer- en ontwikkelomgeving.
6. Voor iedere leerling een passende plek.
7. Voldoende en toekomstbestendige gebouwen.
Jaarplan 2020/2021
Nieuwe maatregelen en middelen staan in het jaarplan 2020/2021. De structurele maatregelen staan in de Haagse Educatieve Agenda bij het subsidieoverzicht voor 2021.
Coronacrisis
Wat de effecten en financiële gevolgen zijn van de coronacrisis is op dit moment nog niet te overzien. Samen met de onderwijsinstellingen en schoolbesturen gaat de gemeente hierop anticiperen. Er kan een grotere onderwijsachterstand ontstaan bij kinderen die in een achterstandsituatie opgroeien doordat de scholen tijdelijk dicht waren. Door de corona crisis moet ingespeeld worden op de ontwikkeling van afstandsonderwijs. Verder zullen scholen en ook het leerlingenvervoer moeten worden aangepast aan de anderhalvemetersamenleving. Dit vraagt wellicht om een extra investering in professionalisering en faciliteiten.
Wat is achterstand?
Er wordt niet meer alleen gekeken naar het opleidingsniveau van ouders om te bepalen welk kind een risico heeft op een achterstand. Ook weegt de verblijfsduur in Nederland mee en het herkomstland van de ouders, evenals of ouders in de schuldsanering zitten.
(uit: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2018/04/26/kabinet-gaat-geld-voor-onderwijsachterstanden-beter-verdelen)
Programma op hoofdlijnen
| bedragen x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|---|
Begroting | |||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Lasten | 142.671 | 138.246 | 137.821 | 131.293 | 131.188 |
Baten | 52.401 | 49.717 | 49.717 | 49.717 | 49.717 |
Saldo exclusief reserves | 90.270 | 88.529 | 88.104 | 81.576 | 81.471 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 4.450 | 4.450 | 4.400 | 2.000 | 2.000 |
Saldo inclusief reserves | 85.820 | 84.079 | 83.704 | 79.576 | 79.471 |