Wat gaan we doen en wat gaat het kosten in 2021?
Wat mag het kosten (€1.000) | |||
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
Management en ondersteuning primair proces | 124.849 | 806 | 124.043 |
Ondersteuning ambtelijke organisatie (centrale bedrijfsvoering) | 135.737 | 1.587 | 134.150 |
Ondersteuning bestuur en concernbedrijfsvoeringstaken | 26.771 | 0 | 26.771 |
Totaal | 287.358 | 2.393 | 284.964 |
Een professionele bedrijfsvoering is nodig om de gemeentelijke primaire processen goed te laten verlopen. Via centraal georganiseerde bedrijfsvoeringsonderdelen organiseert Den Haag strategische kaderstelling en toetsing, advies en expertise en administratie en beheer. In de paragraaf bedrijfsvoering worden de ambities voor deze onderdelen nader toegelicht. De aansturing van de primaire processen gebeurt door de diensten. Alle leidinggevenden en de managementondersteuning binnen de gemeentelijke organisatie maken onderdeel uit van de overhead.
Het structureel begrotingssaldo 2021 kan als volgt worden gespecificeerd:
bedragen x €1.000 | ||
Economische hoofdcategorie | Begroting 2020 | Begroting 2021 |
Salarissen en sociale lasten | 224.969 | 221.104 |
Inhuur externen | 5.113 | 4.729 |
Kapitaallasten | 24.490 | 22.598 |
Overige lasten | 71.360 | 73.131 |
Baten (inclusief onttrekkingen) | -2.394 | -2.393 |
Doorbelasting naar beleidsprogramma's | -34.012 | -34.204 |
Totaal | 289.525 | 284.964 |
De salarislasten zijn de grootste post. De daling ten opzichte van de begroting 2020 wordt veroorzaakt door lager begrote salaris- en kapitaallasten. Voornamelijk als gevolg van eerder afgesproken efficiency bezuinigingen. Dit ondanks een stijging van de salarislasten als gevolg van de afgesloten cao Gemeenten 2020-2021 en pensioenpremies.
In het Besluit Begroting en Verantwoording is aangegeven uit welke componenten overhead bestaat. In onderstaande tabel is het begrotingssaldo naar deze componenten uitgesplitst:
bedragen x €1.000 | ||
Verdeling over | Begroting 2020 | Begroting 2021 |
Leidinggevenden en managementondersteuning primair proces | 120.354 | 122.595 |
Bestuursadvisering en ondersteuning | 6.118 | 6.240 |
Financiën en control | 31.095 | 30.561 |
Personeel en organisatie | 21.903 | 21.112 |
Inkoop | 1.102 | 1.029 |
Communicatie | 5.906 | 6.612 |
Juridische zaken | 5.127 | 5.224 |
ICT | 63.542 | 59.519 |
Facilitaire zaken en Huisvesting | 32.586 | 30.280 |
DIV/DIM | 1.792 | 1.792 |
Totaal | 289.525 | 284.964 |
In de realisatie zullen de ICT-lasten nog stijgen in verband met de extra middelen voor het Masterplan ICT.
Sturen op Overhead
In eerdere jaren zijn tekorten geconstateerd in de interne dienstverlening (bedrijfsvoering) aan de diensten van de gemeente. Een belangrijk deel is opgelost door maatregelen binnen de interne dienstverlening, bijvoorbeeld op inhuur- en personeelskosten en door het implementeren van businesscases en HRM-maatregelen in de hele gemeentelijke organisatie. Het structurele tekort dat nog resteert is € 6,0 mln. Vanwege de financiële verwevenheid, het belang van de dienstverlening voor andere organisatieonderdelen en daarmee de opgave in de stad, heeft het college in 2021 € 6,0 mln. incidenteel beschikbaar gesteld uit het budgettaire kader. Daarnaast wordt structureel opvolging gegeven aan de problematiek op de bedrijfsvoering door in 2021 een meerjarig sluitende aanpak in te zetten.
Toerekening overhead aan heffingen en tarieven
De overheadkosten worden doorberekend aan heffingen en tarieven via een opslagpercentage. Dat staat in de verordening Financieel beheer en beleid 2019. De centraal georganiseerde taken binnen het overzicht overhead vormen een goede basis voor een algemeen geldend opslagpercentage voor centrale overhead. Dit percentage wordt berekend door deze centrale overhead te delen op de geraamde directe kosten binnen het primair proces, inclusief het management en de ondersteuning daarvan.
In 2021 is de maximale opslag van de gemeentebrede overhead op de toerekening van personeelslasten aan prijzen en tarieven 33% voor binnendienstmedewerkers en 23% en voor buitendienstmedewerkers. Voor buitendienstmedewerkers geldt een andere opslag omdat zij veel minder gebruik maken van huisvesting en werkplekken.
Verbonden partijen
De gemeente neemt binnen de strategische kernvoorraad deel aan 7 Verenigingen van Eigenaren die als verbonden partij worden aangemerkt. Deze verenigingen maken jaarlijks afspraken over het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan panden.