Deelnemingen
- Deelnemingen Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Innovation Quarter BV (ROM)
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Innovation Quarter BV (ROM)
Programma 11- Economie
Doel /Openbaar belang Het stimuleren van de economische ontwikkeling in de regio Zuid-Holland en hiermee het versterken van de positie en de internationale concurrentiekracht van Zuid-Holland en Nederland.
Aandelen Verhoudingen Naast de gemeente Den Haag zijn de gemeentes Rotterdam, Delft, Leiden en Westland, het Ministerie van Economische Zaken, de provincie Zuid-Holland, de TU Delft Holding B.V., Libertatis Ergo Holding B.V., Erasmus MC, Academisch Ziekenhuis Leiden, Stichting Holdingsfonds Economische Investeringen Den Haag aandeelhouders.
Bestuurlijk belang De gemeente is als aandeelhouder bestuurlijk vertegenwoordigd op de jaarlijkse vergadering van aandeelhouders. Wethouder Bruines is verantwoordelijk wethouder.
Ambt. benoeming Geen
Financieel belang Het gemeentelijk aandeel in het aandelenkapitaal bedraagt € 0,5 mln. Daarnaast bestaat er vanuit de gemeente Den Haag een subsidierelatie met InnovationQuarter.
Materiële risico's Geen
Ontwikkelingen In de AvA van 9 juni 2020 heeft IQ aangegeven een oplopend exploitatietekort van circa 200k per jaar te verwachten. Er zou al sprake zijn van een tekort in 2020 maar door de corona-crisis heeft IQ een groot deel van haar capaciteit kunnen inzetten op de zogeheten Corona-overbruggingslening (COL) van de rijksoverheid en andere activiteiten gereduceerd. Als gevolg hiervan is er dit jaar geen risico meer op een tekort. Vanaf 2021 verwachten zij dit wel. IQ geeft aan dat dit ten dele het gevolg is van het feit dat in de exploitatiebijdragen van participanten geen rekening is gehouden met loonindexatie/inflatie en dat het takenpakket van IQ sinds de oprichting in 2014 sterk vergoot is. IQ wil met alle participanten in gesprek over deze kwestie, er zijn verschillende oplossingsrichtingen waaronder het bijstellen van de exploitatiebijdrage, het verstrekken van nieuwe opdrachten of het afstoten/reduceren van bestaande taken. IQ gaat hierover in gesprek met alle stakeholders en zal in de eerstvolgende AvA (september) een concreter voorstel voorleggen.Bedragen *€1000
Financiële gegevens
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
€ 55.875
€ 52.115
Vreemd vermogen
€ 59.281
€ 59.036
Resultaat
-/- € 1
-/- € 4
Dividend
-
-
- Deelnemingen N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Programma 15 Financiën
Doel/Openbaar belang BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecificeerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De strategie van de bank is gericht op het behouden van substantiële marktaandelen in het Nederlands maatschappelijk domein en het handhaven van een excellente kredietwaardigheid (Triple A). Daarnaast streeft zij naar een redelijk rendement voor haar aandeelhouders. De BNG biedt financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren. Daarnaast neemt zij deel aan projecten in de vorm van publiek private samenwerking (PPS).
Aandelen Verhoudingen De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap.
Bestuurlijk belang Wethouder Revis vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.
Ambt. benoeming N.v.t.
Aandelen 2,3%
Financieel belang Ieder jaar wordt door de bank dividend uitgekeerd.
Materiële risico’s N.v.t
Ontwikkelingen In verband met de Corona pandemie heeft de Europese Centrale Bank (ECB) een oproep aan alle banken gedaan, die onder haar toezicht staan, waaronder de BNG, om de dividenduitkering op te schorten tot in elk geval 1 oktober 2020 dan wel geheel te schrappen. Dit heeft BNG Bank doen besluiten om de dividendbetaling vooralsnog niet uit te keren en uit te stellen tot 1 oktober 2020.Bedragen *€1000
Financiële gegevens
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
4.800.000
4.800.000
Vreemd vermogen
145.000.000
145.000.000
Resultaat
128.000
128.000
Dividend
1.200
1.200
- Deelnemingen N.V. Dunea
N.V. Dunea
Programma 15 Financiën
Doel/Openbaar belang Voorzien in de behoefte van drinkwater en industriewater zowel binnen als buiten het distributiegebied. Daarbij moet Dunea voldoen aan de eisen van verantwoord natuurbeheer van het toevertrouwde duingebied met inachtneming van de eisen van verantwoorde waterwinning. Tevens beheert Dunea andere onderdelen van de waterketen zoals riolering en afvalwaterzuivering zowel binnen als buiten het distributiegebied.
Aandelen Verhoudingen De aandeelhouders van Dunea zijn de 18 gemeenten in het verzorgingsgebied van Dunea. Naast de gemeente Den Haag (39,06%) zijn dit onder andere Leiden (9,6%) en Zoetermeer (9,7%). Eén keer per vijf jaar zal worden nagegaan of de verdeling van geplaatste aandelen in het kapitaal van Dunea overeenstemt met de verhouding van de inwoneraantallen van de gemeenten.
Bestuurlijk belang Wethouders Revis vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder
Ambt. benoeming N.v.t.
Aandelen 39,06%
Financieel belang Conform de statuten keert Dunea geen dividend uit.
Materiële risico’s N.v.t
Ontwikkelingen Dunea heeft in 2019 de dochter Dunea Warmte & Koude BVopgericht om projecten met aquathermie te kunnen uitvoeren.
Bedragen x 1.000
Financiële gegevens
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
240.000
251.000
Vreemd vermogen
357.000
360000
Resultaat
8.900
10.800
Dividend
0
0
Cijfers betreffen de begroting 2020 en MJB 2020-2024 van Dunea
- Deelnemingen N.V. Haagse Milieu Services (N.V. HMS)
N.V. Haagse Milieu Services (N.V. HMS)
Programma 15 Financiën
Doel/Openbaar belang Het beheer van het bedrijf dat afvalinzameling en -verwerking in de stad Den Haag verzorgt. Voor de financiën van de gemeente is waardebehoud een doelstelling. HMS ziet toe op een efficiënte en op een kwalitatief hoogwaardig resultaat gerichte uitvoering van reinigingstaken. Deze reinigingstaken zijn het gevolg van of houden verband met publieke regelgeving evenals op contractuele basis in het algemeen belang. Onder deze reinigingstaken worden verstaan:
a) inzameling, overslag en het transport binnen het grondgebied van de gemeente Den Haag b) verlening van andere diensten op het gebied van reiniging en het verrichten van aanvullende activiteiten.Aandelen Ver-houdingenDen Haag is 100% aandeelhouder
Bestuurlijk belang Wethouder Revis vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder. De wethouder Van Tongeren vertegenwoordigt Den Haag als opdrachtgever van afvalinzameling.
Ambt. benoeming Geen
Financieel belang Het door de gemeente gestorte kapitaal betreft € 454.000. De gemeente ontvangt een gegarandeerd resultaatsaandeel van € 1,2 miljoen. Het overige resultaat is een verdeling van 50%-50% tussen de gemeente en Renewi Overheidsdiensten B.V. zolang het rendement voor Renewi Overheidsdiensten B.V. 10% of lager is. Indien het rendement hoger is dan 10% dan geldt voor het meerdere de verdeling: 75% voor de gemeente en 25% voor Renewi Overheidsdiensten B.V. Indien de NV verlies maakt dan wordt dit volledig gedragen door Renewi Overheidsdiensten B.V.
Materiële risico's Geen
Ontwikkelingen De verwachting voor 2020 en 2021 zijn goed in de zin dat HMS verwacht de lijn van eerdere jaren te kunnen doorzetten, het resultaat zal echter voor
een deel afhankelijk zijn van de ontwikkeling van COVID-19. Operationeel gezien heeft HMS laten zien dat ze een flexibele en daadkrachtige organisatie is, die met veel passie en trots de dienstverlening ten tijde van het uitbreken van COVID-19 op peil heeft weten te houden en daardoor kan de mogelijke financiële impact beperkt zijn.
Bedragen *€1000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2018
Jaarrekening 2019
Eigen vermogen
454
454
Vreemd vermogen
14.484
14.320
Resultaat
3.127
2.950
Dividend
3.127
2.950
Cijfers betreffen de gegevens uit de laatste (geconsolideerde) jaarrekening van 2019 ten opzichte van de jaarrekening 2018. Resultaat betreft het resultaat over 2019, dividend betreft het dividend over 2019 dat in 2020 wordt ontvangen
- Deelnemingen HTM Beheer B.V.
HTM Beheer B.V.
Programma 15 Financiën
Doel/Openbaar belang Beheermaatschappij van HTM Personenvervoer N.V. en HTM Railinfra B.V. Tevens beheerder van het OV-investeringsfonds Werelds Netwerk aan Zee, dat in samenwerking tussen HTM en NS in 2013 tot stand is gekomen en nu wordt afgebouwd. Voor de financiën van de gemeente is waardebehoud en rendement van het geïnvesteerd vermogen een doelstelling.
Aandelen Verhoudingen De gemeente is 100% aandeelhouder van HTM Beheer BV. HTM Beheer BV is op haar beurt 100% aandeelhouder van HTM Railinfra BV en 99,99% aandeelhouder van HTM Personenvervoer N.V. 1 aandeel wordt gehouden door de MRDH.
Bestuurlijk belang Wethouders Revis vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder
Ambt. benoeming Na een wensen- en bedenkingenprocedure is per 1 januari 2017 de directeur bestuurlijke en juridische zaken van de gemeente Den Haag benoemd als directeur van HTM Beheer BV.Financieel belang De gemeente heeft €42.091 mln. beschikbaar gesteld als gestort kapitaal.
Materiële risico’s N.v.t
Ontwikkelingen HTM Beheer BV zal zo spoedig als mogelijk worden ontbonden. De gemeente zal direct aandeelhouder worden van HTM Personenvervoer NV en HTM Railinfra BV. De raad is eind 2019 van de voortgang op de hoogte gesteld (RIS 303947).Bedragen x 1.000
Financiële gegevens
1 januari 2018
31 december 2018
Eigen vermogen
105.168
99.123
Vreemd vermogen
620.637
611.455
Resultaat
2,700
-0,900
Dividend
5.176
3.549
EV en VV zijn op basis van het jaarverslag 2018 van HTM Beheer BV, omdat het jaarverslag 2019 van HTM Beheer nog niet beschikbaar is.
Het jaarverslag van HTM Personenvervoer (HTM PV) over 2019 is wel beschikbaar. Het resultaat van HTM PV wordt elk jaar na vaststelling van de jaarrekening via HTM Beheer aan de gemeente Den Haag als dividend uitgekeerd. Echter ivm beschikbaarheidsvergoeding OV van het Rijk -als steunmaatregel vanwege Covid-19- die als randvoorwaarde heeft geen uitkering van dividend en/of bonussen, heeft het college ingestemd om het dividend van HTM PV over 2019 toe te voegen aan de reserves van HTM PV. - Deelnemingen N.V. Stadsherstel Den Haag en Omgeving
N.V. Stadsherstel Den Haag en Omgeving
Programma 15 Financiën en 11 Economie
Doel/Openbaar belang Het behouden en restaureren van monumentale panden. Na bouwkundig herstel vindt functieherstel plaats door het monument een passende bestemming te geven. De gerestaureerde panden worden door Stadsherstel marktconform verhuurd en in een enkel geval verkocht. Daarnaast behoort de bevordering van monumentenzorg in het algemeen tot de doelstellingen.
Aandelen Verhoudingen Gemeente(n), banken, verzekeringsbedrijven, institutionele beleggers en bouwbedrijven.
Bestuurlijk belang Het aandeelhouderschap van Stadsherstel is in handen van wethouder Revis.
Ambt. benoeming N.vt.
Aandelen 20,2%
Financieel belang Gemeente Den Haag houdt 79.655 certificaten van aandelen. Dit vertaalt zich in 20,2% aandelenbelang.
Materiële risico’s Op basis van een strategisch plan ingezet in 2017 heeft Stadsherstel als belangrijkste doelstelling om binnen 4 jaar verder te groeien van 205 naar 300 eenheden (woningen, winkels, kantoren, bedrijfsruimten). Hier wordt invulling aan gegeven door aankopen en mogelijke herontwikkeling van het binnengebied achter het voormalige schoolgebouw. Om deze doelstelling te behalen treedt Stadsherstel meer naar buiten om haar maatschappelijk draagvlak te vergroten.
Ontwikkelingen Een groot deel van de financiering van de portefeuille van Stadsherstel is overgegaan naar de ASN Bank. De nieuwe financiering levert een verlaging van de uitgaande kasstroom. Daarnaast kan Stadsherstel profiteren van de huidige lage rentestanden. In verband met de Corona pandemie heeft Stadsherstel voorgesteld om een lager dividend uit te keren van 1,5% in 2020 ten opzichte van 2,5% in 2019.Bedragen x 1.000
Financiële gegevens
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
22.000
22.000
Vreemd vermogen
17.000
17.000
Resultaat
1.600
1.600
Dividend
54
54
- Deelnemingen N.V. Stedin Holding
N.V. Stedin Holding
Programma 15 Financiën
Doel/Openbaar belang Het verzorgen van veilig en betrouwbaar transport van gas en elektriciteit naar huishoudens en bedrijven en het beheer, aanleggen, aansluiten en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten, waarbij deze betaalbaar en betrouwbaar moet blijven. Voor de financiën van de gemeente is waardebehoud en rendement van het geïnvesteerd vermogen een doelstelling.
Aandelen Verhoudingen De aandeelhouders van het netwerkbedrijf zijn 44 gemeenten waaronder de gemeente Den Haag (16,55%), Rotterdam (31,69%) en Dordrecht (9,05%).Bestuurlijk belang Wethouder Revis vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.
Ambt. benoeming N.vt.
Aandelen 16,55%
Financieel belang De omvang van het door de gemeente gestort kapitaal bedraagt € 22,69 mln. Conform het vigerend dividendbeleid wordt 50% van de nettowinst ter beschikking gesteld aan de aandeelhouders voor uitkering als dividend. Er wordt jaarlijks dividend uitgekeerd. Het dividend van Stedin is mede afhankelijk van de regulering van de ACM (Autoriteit Consument en Markt). Deze regulering bepaalt hoe hoog de inkomsten van de energienetbeheerders mogen zijn. In 2017 is de huidige reguleringsperiode voor vijf jaar ingegaan. Dit houdt in dat er vanaf 2022 een nieuwe reguleringsperiode ingaat.
Materiële risico’s N.v.t
Ontwikkelingen De energietransitie in Nederland vereist substantiële investeringen in het verzorgingsgebied van Stedin. Deze door maatregelen van de Rijksoverheid gedreven investeringen leggen steeds meer druk op het financiële profiel van Stedin. Deze investeringen komen bovenop de doorlopende investeringen die nodig zijn om de waarde van alle door de ACM gereguleerde activa van Stedin te onderhouden. In dit kader onderzoekt Stedin samen met de aandeelhouderscommissie hoe het bedrijf ook in de toekomst tegen acceptabele kosten toegang tot de kapitaalmarkt blijft houden.Bedragen x 1.000
Financiële gegevens
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
2.699.000
2.949.000
Vreemd vermogen
4.292.000
4.340.000
Resultaat
118.000
325.000
Dividend
4.200
8.400
Cijfers betreffen de gegevens uit de laatste (geconsolideerde) jaarrekening van 2019 ten opzichte van de jaarrekening 2018. Resultaat betreft het resultaat over 2019, dividend betreft het dividend over 2019 dat in 2020 wordt ontvangen.
- Deelnemingen United Fish Auctions N.V.
United Fish Auctions N.V.
Programma 15 Financiën en 11 Economie
Doel/Openbaar belang Behoud van de visafslag Scheveningen.
Aandelen Verhoudingen Gemeente Goeree-Overflakkee heeft 63% belang en één prioriteitsaandeel.
Bestuurlijk belang Het aandeelhouderschap van de NV UFA is in handen van wethouder Parbhudayal. Van de vijf leden van de Raad van Commissarissen, worden er twee benoemd op bindende voordracht van de gemeente Den Haag. Het betreft hier echter geen leden van het college van B&W.
Ambt. benoeming N.vt.
Aandelen Gemeente Den Haag is in het bezit van 34% van de gewone aandelen UFA. Daarnaast heeft Den Haag één prioriteitsaandeel. Deze prioriteitsaandelen dienen ervoor om te waarborgen, dat beide gemeenten een gelijke invloed op de UFA hebben en alle belangrijke besluiten alleen met instemming van beide prioriteitsaandeelhouders kunnen worden genomen.Financieel belang Het door de gemeente gestorte kapitaal betreft € 1,2 mln.
Materiële risico’s N.v.t
Ontwikkelingen De verwachte ontwikkeling van het boekjaar 2020 is nog onduidelijk.Door de huidige maatregelen is de afzet naar de horeca stil komen te liggen. De verwachting van UFA is dat de vraag naar vis, op middellange termijn, op hetzelfde niveau zal liggen als voor de maatregelen.
De prijsvorming zal kortstondig een beperkte neerwaartse correctie doormaken. Indien de vraag naar vis stabiel blijft, zullen de prijzen zich naar verwachting herstellen. Omdat de duur en de diepte van de gevolgen van de Corona-pandemie en de gevolgen van de Brexit nog niet duidelijk zijn en de impact hiervan nog moeilijk is in te schatten, is er behoudend begroot door UFA.
De verwachting is dat de herontwikkeling van het project UFA/Noordelijk Havenhoofd Scheveningen in de tweede helft van 2020 definitieve vormen gaat aannemen. Voor UFA betekent dit renovatie met een verbrede kade en uitbreiding van het gebouw van de visafslag Scheveningen.Bedragen x 1.000
Financiële gegevens
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
5.200
5.400
Vreemd vermogen
2.800*
2.800*
Resultaat
200
200
Dividend
0
0
*De begroting voor 2020 en 2021 is gebaseerd op de huidige activiteiten en jaarrekening van UFA. Het project UFA/NHH zal van invloed zijn op het vreemd vermogen van UFA.
Gemeenschappelijke Regelingen
- Gemeenschappelijke Regelingen Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Programma 2 College en bestuur
Doel/Openbaar belang De MRDH heeft als doel het verbeteren van de bereikbaarheid en het versterken van het economisch vestigingsklimaat. De MRDH is de vervoersautoriteit voor de regio. Deze overheidstaak is op basis van de Wet personenvervoer aan de MRDH opgedragen.
Aandelen Verhoudingen De GR bestaat uit 23 deelnemende gemeenten.
Bestuurlijk belang De burgemeester is voorzitter, wethouder Van Asten is lid van het AB en tevens voorzitter van de BC VA, wethouder Bruines is lid van de BC EV, vijf raadsleden zijn lid van de advies- en rekeningencommissies.
Ambt. benoeming Er zijn geen ambtelijke benoemingen.
Aandelen belang De gemeente Den Haag heeft een aandeel van 39/200 in het Algemeen Bestuur van de MRDH. In de bestuurscommissies telt iedere stem even zwaar.Financieel belang De bijdrage bedraagt in 2021 € 1.482.322 (€ 2,72 per inwoner) en wordt gedekt in het programma 2 College en Bestuur.
Materiële risico’s Het risico op het Economisch vestigingsbeleid is bepaald op € 106.000 in de vier jaar. De benodigde weerstandscapaciteit hiervoor is ruim voldoen, de ratio weerstandsvermogen op dit onderdeel bedraagt 1,68 in 2021. De benodigde risicoreserve op financiering OV is berekend op € 27,0 mln. Dit niveau is voor 2021 voorzien waarmee de ratio weerstandsvermogen met ingang van 2021 weer voldoende scoort, namelijk 1,0. De laatste jaren was deze lager dan 1,0.
Ontwikkelingen Er is permanent aandacht nodig voor een tijdige uitvoering van de geplande investeringen in infrastructuur, om de uitgaveplanning van de BDU zo strak mogelijk te kunnen volgen. In het lopende en komende begrotingsjaar staat de exploitatie van het OV door de Coronacrisis zwaar onder druk. Het Rijk komt de concessiehouders voor de schade in 2020 tegemoet. De compensatie van de exploitatie over 2021 is nog onderwerp van gesprek tussen het Rijk en de concessiehouders.Bedragen x 1.000
Financiële gegevens
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
28.662
30.871
Vreemd vermogen
1.081.365
1.245.728
Resultaat
0
0
Dividend
n.v.t.
n.v.t.
- Gemeenschappelijke Regelingen Veiligheidsregio Haaglanden
Veiligheidsregio Haaglanden
Programma 4 Openbare orde en veiligheid
Doel/Openbaar belang Het bevorderen van goede samenwerking tussen de hulpdiensten,
gemeenten en andere partners in de regio op het gebied van crisisbeheersing.
Aandelen Verhoudingen De besturen van de gemeenten Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Bestuurlijk belang De voorzitter wordt, na voordracht door de leden van het algemeen bestuur, bij Koninklijk Besluit benoemd. De burgemeester van Den Haag is tot voorzitter benoemd. Tijdens crises en rampen die de gemeentelijke grenzen overschrijden, kan de voorzitter van de veiligheidsregio op basis van de Wet veiligheidsregio's regionale bevoegdheden verkrijgen.
Ambt. benoeming Er zijn geen ambtelijke benoemingen.
Aandelen belang Er is sprake van een gewogen stemverhouding. Het nemen van besluiten door het Algemeen Bestuur vindt plaats volgens de volgende stemverhouding:gemeenten < 30.000 inwoners: 1 stem;
gemeenten > 30.000 tot 90.000 inwoners: 2 stemmen;
gemeenten > 90.000 tot 150.000 inwoners: 3 stemmen;
gemeenten > 150.000 tot 300.000 inwoners: 4 stemmen;
gemeenten > 300.000 inwoners: 5 stemmen.Financieel belang De bijdrage van de gemeente Den Haag aan de Veiligheidsregio Haaglanden voor de taken Brandweer en Rampenbestrijding en Strandveiligheid bedroeg voor 2019 € 48,454 mln.
Materiële risico’s De materiële risico’s 2021 zijn van incidentele en van structurele aard. De incidentele risico’s bedragen € 0,571 mln. en de structurele risico’s € 0,886 mln. De ratio weerstandsvermogen is voldoende (1,0).
Ontwikkelingen De jaarschijf 2021 in de begroting is ten opzichte van de voorgaande begroting 2020 - 2023 met € 3.001.000 gestegen van € 101.807.000 tot € 104.808.000. De wijzigingen betreffen de trend 2021 € 3.564.000. Het trend percentage is gebaseerd op de meest recente informatie van het Centraal Plan Bureau van 3 maart 2020 en bedroeg voor loon 2,8% en voor de prijs 1,7%. Het trendpercentage voor 2021 bedraagt 2,42% (€ 2.154.000). De trend voor voorgaande jaren is met 1,61% bijgesteld (€ 1.410.000).Het beheer van de meldkamer is per 1 januari 2020 overgegaan naar de LMS (Landelijk Meldkamer Samenwerking). De kosten van de ICT-systemen, de beheerders en de huisvesting zijn tevens overgegaan naar de LMS, -/- € 1.208.000.
Overige ontwikkelingen € 644.000. De meest relevante posten binnen de overige ontwikkelingen betreffen de affinanciering van de operationele officieren van de brandweer (€ 300.000) en de toename van de gemeentelijke bijdrage vanwege het toegenomen aantal inwoners (€ 265.000). Beide posten worden gedekt uit de hiervoor gevormde bestemmingsreserve. Daarnaast nog een toename van € 79.000, zijnde een saldo van diverse posten.Bedragen x 1.000
Financiële gegevens
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
4.691
4.191
Vreemd vermogen
118.617
112.707
Resultaat
0
0
Dividend
n.v.t.
n.v.t.
- Gemeenschappelijke Regelingen GGD Haaglanden
GGD Haaglanden
Programma 8. Zorg, Welzijn, Jeugd en Volksgezondheid
Doel/Openbaar belang GGD: Het bewaken, bevorderen en beschermen van de gezondheid van de inwoners van de regio Haaglanden met producten en diensten die helpen gezond op te groeien en op te voeden, gezonder te leven en langer gezond te blijven.
VT: Het in samenwerking met collega-instellingen aantoonbaar voorkomen en stoppen van huiselijk geweld en kindermishandeling en zorgdragen voor herstel van schade bij de direct betrokkenen.
Betrokkenen N.v.t.
Aandelen Verhoudingen Het stemgewicht van elke gemeente wordt jaarlijks bepaald op basis van het inwonertal op 1 januari van het voorafgaande jaar zoals dat is opgenomen in de bevolkingsstatistiek van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Bestuurlijk belang De wethouder Parbhudayal is lid van het Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur.
Ambt. benoeming De Directeur Publieke Gezondheid (DPG) Haaglanden functioneert onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling GR GGD-VT en is tevens directeur van de uitvoeringsorganisatie GGD onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur OCW, gemeente Den Haag (personele unie).
De Directeur Veilig Thuis (DVT) functioneert onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling GR GGD-VT en is tevens manager van de uitvoeringsorganisatie VT onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur OCW, gemeente Den Haag (personele unie).
Aandelen/stembelang Den Haag heeft in het Algemeen Bestuur 29% van de stemmen.
Financieel belang De bijdrage van de gemeente Den Haag in de (gewijzigde) begroting 2020 is € 19,4 mln.
Materiële risico's N.v.t.
Ontwikkelingen N.v.t.Bedragen x 1.000
Financiële gegevens
jaarrekening 1-1-2019
jaarrekening 31-12-2019
Eigen vermogen
-275
-724
Vreemd vermogen
22.796
2.000
Resultaat
0
-1.402
Dividend
0
0
- Gemeenschappelijke Regelingen Regionaal Inkoopbureau H10
Gemeenschappelijke Regeling Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (voorheen: Regionaal Inkoopbureau H10)
Programma 8 Zorg, Welzijn, Jeugd en Volksgezondheid
Doel/Openbaar belang De regeling behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van gemeentelijke contractering in het kader van de Jeugdwet. Het is de regionale uitvoeringsorganisatie van de inkoop van de jeugdhulp. Behulpzaam bij inkopen van Jeugdhulp bij jeugdhulpaanbieders, bij controle en afwikkeling van declaraties, bij verstrekken voorschotten door gemeenten aan jeugdhulpaanbieders, ramingen per gemeente van zorgkosten etc. Alle betalingen aan jeugdhulpaanbieders geschieden door de gemeenten zelf en de gemeenten gaan zelfstandig contracten aan met derden.
Aandelen Verhoudingen Betrokken gemeenten zijn Den Haag, Rijswijk, Zoetermeer, Delft, Pijnacker-Nootdorp, Voorburg-Leidschendam, Wassenaar, Voorschoten, Midden-Delfland en Westland. Het aantal stemmen dat een lid in de vergadering kan uitbrengen, wordt bepaald door het aantal inwoners van de gemeente(n) door wiens college(s) van burgemeester en wethouders hij is aangewezen.
Bestuurlijk belang Wethouder Parbhudayal is voorzitter van het driehoofdig bestuur. Besluiten worden genomen op basis van een gewogen stemverhouding.
Ambt. benoeming Geen
Aandelen belang Het aantal stemmen dat een lid in de vergadering kan uitbrengen, wordt bepaald door het aantal inwoners van de gemeente(n) die hij vertegenwoordigt.Financieel belang Jaarlijks wordt circa 50 procent (2021: 47,74%) van de kosten (naar rato van inwonersaantal) van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden door Den Haag vergoed. De bijdrage voor 2021 bedraagt voor gemeente Den Haag € 1.475.722,-.
Materiële risico’s De risico’s voor Den Haag zijn in de ontwerpbegroting 2021 geschat op ca. € 250.000 (RIS305238). Het Servicebureau beschikt over een beperkt eigen vermogen en is dus niet in staat om genoemde risico's zelfstandig op te vangen. Het financiële risico ligt bij de deelnemende gemeenten die verantwoordelijk zijn voor eventuele tekorten op de uitgaven van het Servicebureau.
Ontwikkelingen De werkzaamheden van het Servicebureau zijn in 2020 voor onbepaalde tijd verlengd en de naamgeving is aangepast van Inkoopbureau H10 naar Gemeenschappelijke Regeling Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden.Bedragen x € 1000
Financiële gegevens
jaarrekening 1-1-2019
jaarrekening 31-12-2019
Eigen vermogen
-37
-37
Vreemd vermogen
1057
1057
Resultaat
-62
Dividend
- Gemeenschappelijke Regelingen Bedrijvenschap Harnaschpolder
Bedrijvenschap Harnaschpolder
Programma 11 - Economie
Doel/Openbaar belang Het ontwikkelen van 80 ha. bruto bedrijventerrein voor standaard en hoogwaardige bedrijven. Het ontwikkelen en exploiteren van bedrijventerreinen. Harnaschpolder vervult een belangrijke functie voor Haagse bedrijven die hun activiteiten willen uitbreiden -en dat niet kunnen op hun huidige locatie- of zijn gevestigd op te herstructureren of transformeren (binnen-) stedelijke bedrijventerreinen. De hoofdactiviteiten om dit te realiseren bestaan uit de verwerving van gronden, het bouw- en woonrijp maken hiervan en de uitgifte van deze gronden aan bedrijven.
Aandelen Verhoudingen Gemeente Midden-Delfland
Bestuurlijk belang De wethouders Bruines, Revis en Van Alphen hebben zitting in het Algemeen Bestuur. De wethouders Bruines en Revis hebben tevens zitting in het Dagelijks Bestuur.
Ambt. benoeming Directeur van het bedrijvenschap is de Directeur IDC.
Aandelen belang Elke gemeente heeft een zeggenschap van 50%.
Financieel belang Positieve of negatieve eindsaldi op de grondexploitaties worden verdeeld tussen de twee gemeenten, waarbij Den Haag aansprakelijk is voor 85%
Materiële risico’s Ter dekking van de negatieve saldi en risico’s op de grondexploitaties heeft de gemeente een tweetal voorzieningen gevormd.
Ontwikkelingen Afgelopen jaren waren zeer productief en zijn de grootschalige, logistieke kavels uitgegeven. De focus wordt nu verlegd naar de uitgifte van de resterende kleinere kavels en de hoogwaardige kavels die tegenover de woningbouw zijn gelegen. Gelet op het beperkte aanbod binnen Den Haag/regio, worden bedrijven strenger geselecteerd op de criteria: lokale/regionale ondernemer, verplaatsing uit deelnemende gemeenten, werkgelegenheid en het belang van een vestiging voor de regionale economie. Naar verwachting zullen de resterende gronden (13 hectare) in de komende jaren 2021 - 2023 worden uitgegeven.Bedragen x 1.000
Financiële gegevens
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
-/- € 18.243
-/- € 12.100
Vreemd vermogen
€ 49.221
€ 5.161
Resultaat
€ 0
€ 0
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
- Gemeenschappelijke Regelingen Industrieschap Plaspoelpolder (IPP)
Industrieschap Plaspoelpolder (IPP)
Programma 11 - Economie
Doel/Openbaar belang Het ontwikkelen en exploiteren van bedrijventerreinen met als doel bij te dragen aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat en het bevorderen van werkgelegenheid. Het IPP vervult een functie voor Haagse bedrijven die huisvesting zoeken. De hoofdactiviteiten bestaan uit de verwerving van gronden, het bouw- en woonrijp maken en de uitgifte van deze gronden aan bedrijven alsmede herstructurering en verduurzaming van bedrijfslocaties.
Aandelen Verhoudingen Gemeente Rijswijk
Bestuurlijk belang De wethouders Bruines, van Alphen en Revis hebben zitting in het Algemeen bestuur. Wethouder Bruines heeft tevens zitting in het Dagelijks bestuur.
Ambt. benoeming Directeur IDC is tevens de Haagsse directeur van het schap.
Aandelen belang Beide gemeenten hebben ieder een zeggenschap van 50%.
Financieel belang Den Haag participeert voor 50% risicodragend in de exploitaties van het Industrieschap de Plaspoelpolder.
Materiële risico’s Het IPP heeft een eigen financiële reserve waarbinnen de risico’s worden opgevangen, waardoor Den Haag tot op heden geen voorziening heeft hoeven treffen ter afdekking van tekorten.
Ontwikkelingen Het IPP heeft op dit moment 2 projecten; Treubstraat e.o. en Hoornwijck N-Kavel. Voor project Treubstraat zijn nog 2 complexen waarvoor herontwikkelings- en verkoopplannen worden opgesteld. Naar verwachting zal het project eind 2023 volledig afgerond zijn. Voor de N-kavel wordt een stedenbouwkundig plan ontwikkeld. Vervolgens zal naar verwachting de gronduitgifte gefaseerd plaatsvinden in 2021/2022. In de volgende actualisatie van de grondexploitatie van het IPP zal het project Kavel 100 in Wateringse Veld worden toegevoegd aan het IPP. Op deze kavel zal een parkeerterrein worden (her)ontwikkeld tot bedrijfslocatie. De gemeenschappelijke regeling heeft een looptijd tot en met eind 2022, welke verlengd kan worden met telkens 4 jaar. Er zal een evaluatie plaatsvinden van de gemeenschappelijke regeling ten behoeve van besluitvorming over de toekomst van het IPP.Bedragen x 1.000
Financiële gegevens
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
€ 11.803
€ 12.204
Vreemd vermogen
€ 286
€ 271
Resultaat
€ 0
€ 0
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
- Gemeenschappelijke Regelingen Omgevingsdienst Haaglanden
Omgevingsdienst Haaglanden
Programma 3 Duurzaamheid en energietransitie
Doel/openbaar belang De Omgevingsdienst Haaglanden is verantwoordelijk voor de vergunningverlening, toezicht en handhaving op milieugebied en de specialistische advisering op het gebied van milieu en Ruimtelijke Ordening voor negen Haaglanden gemeenten en de provincie Zuid-Holland.(Aandelen)verhou- De gemeente Den Haag heeft voor 27% stembelang in het Algemeen Bestuur. dingen Hiermee heeft de gemeente Den Haag een financieel belang van 27%.
Bestuurlijk belang De omgevingsdienst kent een Dagelijks Bestuur van vijf leden vanuit de aangesloten gemeenten en provincie. Vanuit Den Haag is dit wethouder van Tongeren. Wethouders van Tongeren en Bredemeijer hebben zitting in het 13-koppig algemeen bestuur.
Ambt. Benoeming Er is geen ambtenaar van de gemeente Den Haag werkzaam bij de Omgevingsdienst Haaglanden.
Aandelen/stembelang De gemeente Den Haag heeft voor 27% stembelang in het Algemeen Bestuur.
Financieel belang € 6,3 miljoen.
Materiële risico's Het Algemeen Bestuur heeft op 27 juni 2016 de Nota Weerstandsvermogen en risicomanagement vastgesteld. De gewenste weerstandscapaciteit ligt tussen de 1,0 en 1,4. Daarnaast is bepaald dat de maximumomvang van de incidentele weerstandscapaciteit is gebaseerd op het risicoprofiel waarbij voor de gekwantificeerde risico’s en niet-gekwantificeerde risico’s wordt uitgegaan van een maximum van 5% van de bij begroting geraamde structurele exploitatielasten; voor het deel dat uitgaat boven de 5% zijn de deelnemers verantwoordelijk.Ontwikkelingen I. Door een wetswijziging zijn asbesttaken toegevoegd aan het basistakenpakket van de Omgevingsdienst. Het voornemen is dat de Omgevingsdienst de taak daadwerkelijk per 1 januari 2021 gaat uitvoeren (en gaat overnemen van de huidige uitvoeringsorganisatie (DSO).
II. De Omgevingswet wordt ingevoerd per 1 januari 2022. Dit kan mogelijk gevolgen hebben voor het takenpakket dat uitgevoerd moet worden.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
1.071
1.071
Vreemd vermogen
0
0
Resultaat
0
0
Dividend
-
-
Publiek Private Samenwerking (PPS)
- Publiek Private Samenwerking (PPS) WOM Den Haag Zuidwest
WOM Den Haag Zuidwest
Programma 13 - Stadsontwikkeling en Wonen
Doel/Openbaar belang Doel: Bijdragen aan de herstructurering van Den Haag Zuidwest, voortzetting van de prestatieafspraken met Vestia, verkoop van woningen en de afwikkeling van projecten.
Openbaar belang: De bevordering van stedelijke herstructurering en de uitvoering van het herstructureringsplan in Den Haag Zuidwest. Stedelijke herstructurering omvat onder meer het aanpassen van de binnenstedelijke woningvoorraad, evenals het verbeteren van de sociale en economische infrastructuur door o.a. het slopen van onroerende zaken en andere werken, het bouwrijp maken van grond, het bouwen en renoveren van woningen en het aanpassen van de verdere woonomgeving.
Aandelen Verhoudingen Gemeente Den Haag en Stichting Vestia
Bestuurlijk belang Wethouder Revis vertegenwoordigt de gemeente Den Haag als aandeelhouder. Beleidsinhoudelijk zijn de wethouders Balster en Van Tongeren betrokken.
Ambt. benoeming Geen
Aandelen belang Aandelenbelang 42%. Besluitvorming geschiedt unaniem, zeggenschap is gelijk verdeeld.
Financieel belang De gemeente participeert door middel van financiering van de door de WOM Den Haag Zuidwest te ontwikkelen projecten. Het financieringsplafond (in de vorm van kapitaalstortingen) is gesteld op maximaal € 80 miljoen. Eind 2019 bedroeg de kapitaalstorting € 18,6 miljoen en is ingestemd met een kapitaalstorting van € 7,3 miljoen in 2020. De voorziening ‘Afwikkeling negatief saldo WOM Den Haag Zuidwest bedraagt € 11,2 miljoen en dient ter afdekking van de risico’s, rentelasten en het aandeel van de gemeente Den Haag in het negatieve saldo bij liquidatie van de WOM Den Haag Zuidwest.
Materiële risico’s Ter afdekking van de risico’s, rentelasten en het aandeel van de gemeente Den Haag in het negatieve saldo bij liquidatie van de WOM Den Haag Zuidwest is een voorziening gevormd.Ontwikkelingen De bouw van project Dedemsvaartweg is eind 2019 gestart en zal in 2021 worden opgeleverd. Het project Moerwijk-Oost is aanbesteed en gegund. De complexen worden nu gesloopt, ter voorbereiding op de nieuwbouw. De aanvraag voor de uitgebreide omgevingsvergunning is in behandeling. De start bouw is voor 2021 gepland.
De WOM heeft ook het project De Venen in voorbereiding genomen, waarvoor scenario-analyse worden uitgevoerd. Er dient nog een besluit over het plan, programma en een bijpassende ontwikkelstrategie te worden genomen. Dit besluit zal mede afhangen van de mogelijkheden om een Woningbouwimpuls subsidie van BZK te verkrijgen. De planning is om in 2021 met de uitvoering (actiegebied-aanwijzing) te starten.
Bedragen x 1.000
Financiële gegevens
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
€ 106.705
€ 114.927
Vreemd vermogen
€ 7.824
€ 4.055
Resultaat
-/- € 5.387
€ 1.621
Dividend
-
-
- Publiek Private Samenwerking (PPS) Grondexploitatiemaatschappij Vroondaal B.V./ C.V. (GEM Vroondaal)
Grondexploitatiemaatschappij Vroondaal B.V./ C.V. (GEM Vroondaal)
Programma 13 - Stadsontwikkeling en Wonen
Doel/Openbaar belang De GrondExploitatieMaatschappij (GEM) CV heeft tot doel het uitgeven van grond t.b.v. realisatie van max. 2150 woningen in het midden van het hoge prijssegment in de nieuw te realiseren woonwijk. De GEM is ook verantwoordelijk voor de inrichting van het openbaar gebied en de (hoofd)infrastructuur binnen het grondexploitatiegebied.
Daarnaast het projectmatig ontwikkelen van woningen in een extensief, groen stedelijk woonmilieu. De realisatie van de woonwijk Vroondaal binnen de door het College vastgestelde stedenbouwkundige en planologische kaders.
Aandelen Verhoudingen Gemeente Den Haag, Bouwfonds Property Development B.V. en Synchroon B.V.
Bestuurlijk belang De wethouder Balster is inhoudelijk verantwoordelijk. Het gemeentelijk aandeelhouderschap is in handen van wethouder Revis.
Ambt. benoeming Directeur BS&W (DSO) is lid van de stuurgroep als vertegenwoordiger van de gemeentelijke aandeelhouder.
Aandelen belang De gemeente is 50% aandeelhouder in GrondExploitatieMaatschappij (GEM) Vroondaal Beheer BV (de beherende vennoot, die voor 4% participeert in de CV). Ook is de gemeente 48% eigenaar van de GrondExploitatieMaatschappij (GEM) Vroondaal CV.
Financieel belang Het aandeelhouders belang is gelijk aan het financieel belang. In totaal deelt de gemeente voor 50% in het grondexploitatieresultaat van de GrondExploitatieMaatschappij (GEM) Vroondaal CV.
Materiële risico’s De risico’s voor de gemeente worden voldoende afgedekt door voorzieningen en de bankgaranties van de partners van de GEM. De voorziening voor de verstrekte financiering wordt conform BASEL II minimaal jaarlijks herzien. Risico’s op de externe grondexploitatie worden jaarlijks meegenomen bij het MPG en indien noodzakelijk in het weerstandsvermogen meegenomen.
Ontwikkelingen Het bestemmingsplan Madestein- Vroondaal 3de herziening (deel 1) is in het tweede kwartaal vastgesteld door de gemeenteraad. Deel twee van de derde herziening van het bestemmingsplan is momenteel in voorbereiding. De verwachting is dat dit deel in 2021 ter vaststelling wordt aangeboden. De derde herziening van het Exploitatieplan zal in derde kwartaal ter vaststelling worden aangeboden. De projectmatige bouw in Vroondaal Zuid sluit goed aan op de markt gezien de goede afzet in 2019. De in 2018 aangetrokken kavelverkoop in Noord I heeft zich in 2019 doorgezet. De goede afzet maakt dat de woongebieden aaneensluiten worden gebouwd en woonrijp ingericht. Dat brengt rust in de wijk. De uitvoering van de herinrichting van de Madesteinweg en Madepolder is in het tweede kwartaal gestart. De kwaliteitsimpuls landschapspark bevindt zich in de VO- fase en zal naar verwachting in 2021 gefaseerd uitgevoerd worden. De tijdelijke basisschool heeft vertraging opgelopen. De verwachting is dat de nieuwe school in 2021/2022 gerealiseerd wordt. De planvorming voor voorzieningencluster is in voorbereiding.Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2018
Jaarrekening 2019
GEM Vroondaal CV
Eigen vermogen
€ 1
€ 1
Vreemd vermogen
€ 133.349
€ 109.771
Resultaat
€ 0
€ 0
Dividend
-
-
GEM Vroondaal BV
Eigen vermogen
€ 38
€ 34
Vreemd vermogen
€ 133.349
€ 109.758
Resultaat
€ 0
-/- € 6
Dividend
-
-
- Publiek Private Samenwerking (PPS) Ontwikkelingscombinatie Wateringse Veld B.V./C.V. (OCWV)
Ontwikkelingscombinatie Wateringse Veld B.V./C.V. (OCWV)
Programma 13 - Stadsontwikkeling en Wonen
Doel/Openbaar belang Het realiseren van stadsuitbreiding in het, in de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra (VINEX) vastgelegde, gebied Wateringse Veld, alsmede de in 2016 toegevoegde locaties Erasmusveld Midden en Monsterseweg (de voormalige ADS-sportvelden).
Aandelen Verhoudingen De gemeente Den Haag en BPD Ontwikkeling B.V.
Bestuurlijk belang Verantwoordelijke wethouders zijn wethouder Balster (beleidsinhoudelijk) en wethouder Revis (centrale coördinatie Verbonden Partijen; vertegenwoordigt aandeelhoudersbelang).
Ambt. benoeming De afdelingsmanager van PmDH is gevolmachtigd directeur van Wateringse Veld Beheer B.V.
Aandelen belang De aandeelhouders van de Wateringse Veld Beheer B.V. zijn de gemeente Den Haag en BPD Ontwikkeling B.V., beiden voor 50%. De beherende vennoot Wateringse Veld Beheer B.V. neemt voor 2% deel in de Ontwikkelingscombinatie Wateringse Veld C.V. Daarnaast nemen de gemeente en de Participatiemaatschappij Wateringse Veld II B.V. (waarvan BPD 100% aandeelhouder is) beiden voor 49% deel in de C.V. Besluitvorming geschiedt unaniem, zeggenschap is dus gelijk verdeeld.
Financieel belang Geen
Materiële risico’s Den Haag deelt voor 50% in het grondexploitatieresultaat.
Ontwikkelingen In deelplan Wateringse Veld zullen alle activiteiten naar verwachting in 2020 worden afgerond, waarna dit deelplan kan worden afgesloten. Naast Wateringse Veld heeft de OCWV nog twee opgaven. Voor het plan Erasmusveld Midden is de eerste fase, project Leyhof met 108 woningen, in aanbouw. Start bouw van de tweede fase, 262 woningen, zal naar verwachting in 2021 plaatsvinden nadat het uitwerkingsplan is vastgesteld en de grond is uitgegeven aan ontwikkelaar BPD B.V. Voor het deelplan op de voormalige sportvelden aan de Monsterseweg zal een bestemmingsplan wijziging plaatsvinden. OCWV zal vervolgens de grond aankopen van de gemeente Den Haag en uitgeven aan ontwikkelaar BPD Ontwikkeling B.V.
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2018
Jaarrekening 2019
OCWV C.V.
Eigen vermogen
€ 45
€ 45
Vreemd vermogen
€ 6.995
€ 5.716
Resultaat
€ 0
€ 0
Dividend
-
-
OCWV B.V.
Eigen vermogen
€ 22
€ 22
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat
-/- € 1
-/- € 1
Dividend
-
-
- Publiek Private Samenwerking (PPS) Starterspanden Den Haag B.V./ C.V.
Starterspanden Den Haag B.V./ C.V.
Programma 11 – Economie
Doel/Openbaar belang Het beheer van het pand Televisiestraat 2 – 4 (De Schilde). De CV is onderdeel van het instrumentarium van de Gemeente Den Haag in het kader van de uitvoering van het gemeentelijk duurzaamheids- en economisch beleid.
Aandelen Verhoudingen De Gemeente Den Haag en het Fonds Ruimte en Economie Den Haag (FRED) CV.
Bestuurlijk belang Wethouder Revis vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder. De inhoudelijke portefeuillehouder is wethouder Bruines.
Ambt. benoeming Geen
Aandelen belang De Gemeente Den Haag bezit 50% van de aandelen in de BV en 63% in de CV. De zeggenschap in de CV is als volgt verdeeld: gemeente (49), FRED CV (49) en Starterspanden Den Haag BV (2).
Financieel belang De kapitaalstorting door de gemeente bedraagt € 625.000. Daarnaast heeft de gemeente een langlopende vordering (lening) van € 829.000,- op de CV.
Materiële risico’s Geen
Ontwikkelingen De exploitatie van het gebouw is negatief. Het op de korte termijn aantrekken van nieuwe huurders, passend binnen het businessplan De Schilde, kan verandering brengen in deze situatie. Vanuit een” break-even” situatie kan nagedacht worden over de lange termijn ontwikkelingen.
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Starterspanden BV
Eigen vermogen
€ 13
€ 16
Vreemd vermogen
€ 4
€4
Resultaat
€ 2
€ 4
Dividend
-
-
Starterspanden CV
Eigen vermogen
€ 261
€ 465
Vreemd vermogen
€ 3.466
€ 3.189
Resultaat
-/- € 1.134
€ 204
Dividend
-
-
- Publiek Private Samenwerking (PPS) Wijkontwikkelingsmaatschappij Stationsbuurt – Oude Centrum B.V. / C.V.
Wijkontwikkelingsmaatschappij Stationsbuurt – Oude Centrum B.V. / C.V.
Programma 13 - Stadsontwikkeling en Wonen
Doel/Openbaar belang Bevorderen van de stedelijke herstructurering in het gebied Stationsbuurt – Oude Centrum. De uitvoering van het herstructureringsplan voor de Stationsbuurt – Oude Centrum (RIS 144660) uit 2007 en het geactualiseerde beleid conform de commissiebrief “Evaluatie Wijkontwikkelingsmaatschappij Stationsbuurt – Oude Centrum BV/CV” (Ris 295106).
Aandelen Verhoudingen Wethouder Balster is inhoudelijk verantwoordelijk. Het gemeentelijk aandeelhouderschap is in handen van wethouder Revis.
Bestuurlijk belang Door wie (en in welke functie, zowel bij de gemeente als bij de verbonden partij) wordt de gemeente vertegenwoordigd in de verbonden partij, bijvoorbeeld in het bestuur, een toezichtsorgaan en/of een ledenvergadering.
Ambt. benoeming Geen
Aandelen belang De gemeente heeft 49,5% van de aandelen in bezit. De zeggenschap in de CV is als volgt verdeeld: gemeente (43), Staedion (47) en WOM BV (10).
Financieel belang Aandeelhouderschap van de BV en Houderschap commanditair kapitaal van de CV.
Materiële risico’s Geen
Ontwikkelingen De WOM Stationsbuurt-Oude Centrum BV/CV is opgericht in 2008 en eindigt december 2020. Het onderzoek naar de toekomst van de WOM SOC wordt in het derde kwartaal 2020 afgerond.
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
WOM C.V.
Eigen vermogen
€ 22.309
€ 23.279
Vreemd vermogen
€ 1.065
€ 853
Resultaat
€ 550
€ 970
Dividend
-
-
WOM B.V.
Eigen vermogen
-/- €12
-/- € 3
Vreemd vermogen
€ 12
€ 4
Resultaat
€ 6
€ 9
Dividend
-
-
Coöperaties
- Coöperaties Wigo4it
Wigo4IT
Programma Voornamelijk Programma 7- Werk en Inkomen, maar ook Programma 8- Zorg, Welzijn, Jeugd en Volksgezondheid en Programma 14- Stadsdelen, Integratie en Dienstverlening
Doel/openbaar belang Het doel van Wigo4IT is om voor de sociale diensten van de G4-gemeenten als één partij op te treden om hergebruik, ontwikkeling en gezamenlijk beheer van ICT-systemen mogelijk te maken. Deze samenwerking moet leiden tot een verbetering van de effectiviteit en doelmatigheid op het gebied van ICT. Verder heeft Wigo4IT een belangrijke coördinerende- en faciliterende rol bij intergemeentelijke communicatie- en overlegvormen. Voor de dienst SZW is het streven datWigo4IT optreedt als een betrouwbare en kwalitatieve goede leverancier en samenwerkingspartner.
Aandelen Verhoudingen Iedere gemeente heeft een vierde van het startkapitaal ingelegd. Daarmee heeft de Gemeente Den Haag 25% van de stemmen in de Algemene deelnemersvergadering.
Bestuurlijk belang De directeur van de dienst SZW is bestuurslid, de wethouder heeft zitting in de algemene deelnemersvergadering.
Ambt. Benoeming De Algemeen Directeur van de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten heeft zitting in het bestuur van de organisatie. Het gaat om mevrouw E.M. ten Hoorn-Boer.
Aandelen/stembelang Iedere gemeente heeft een vierde van het startkapitaal ingelegd. Daarmee heeft de Gemeente Den Haag 25% van de stemmen in de Algemene deelnemersvergadering.
Financieel belang De gemeente Den Haag heeft een aandeel van 23% in de contributiebijdrage, verdeeld naar rato van het aantal bijstandsgerechtigden.
Materiële risico's Geen
Ontwikkelingen In 2019 is besloten tot een herijking van de dienstverlening door Wigo4it. Dit betekent dat voor Werk en Klantinteractie nieuwe systemen zullen worden aangeschaft die de gemeente Den Haag in eigen beheer zal krijgen. Voor de aanschaf van een nieuw systeem voor Inkomen zullen de G4 gezamenlijk blijven optreden.Bedragen x €1.000
Financiële gegevens
jaarrekening 1-1-2019
jaarrekening 31-12-2019
Eigen vermogen
5.455
8.285
Vreemd vermogen
179
220
Resultaat
2.727
Dividend
0
Stichtingen
- Stichtingen Stichting HEID
Stichting HEID
Stichting HEID
Programma 11 - Economie
Doel/Openbaar belang Het structureel beschikbaar stellen van kapitaal, langs de lijn van de Haagse economische visie, om gezamenlijk met private partijen een duurzame geïntegreerde stedelijke ontwikkeling te bewerkstelligen.
Stichting HEID investeert langs de lijn van de economische visie middels onderliggende fondsen in meer innovatie en ondernemerschap, in de koolstofarme economie en in werkgelegenheid en vestigingsklimaat.Aandelen Verhoudingen N.v.t.
Bestuurlijk belang Bestuurder - Wethouder Bruines
Ambt. benoeming Fondsmanager - Teammanager bij DSO afdeling Wonen.
Aandelen belang N.v.t.
Financieel belang Geen. Wel hebben de gemeente en de stichting een subsidierelatie.
Materiële risico’s Geen
Ontwikkelingen 2021 zal voor Stichting HEID waarschijnlijk in het teken staan voor de financiële afrekening van de Europese subsidiemiddelen uit het EFRO Programma 2014-2020 in het ED-fonds. Daarnaast staat het jaar in het teken van de voorbereiding op de middelen uit de nieuwe Europese programma’s op innovatie, duurzaamheid en stedelijke ontwikkeling. Verder verwacht Stichting HEID een belangrijke rol te blijven vervullen bij het revolveren van de gemeentelijke middelen binnen het energietransitieprogramma.
In de programmatekst zijn reeds het VVE-fonds, het Energiefonds (programma 3) en het Fonds Ruimte en Economie Den Haag (programma 11) toegelicht. Daarnaast zijn er nog een aantal fondsen die geen betrekking hebben op de exploitatie van de Gemeente Den Haag, maar waar de gemeente via HEID wel een belang heeft:Veiligheidsfondsen
HEID investeert met oude gerevolveerde middelen uit het startersfonds in 2 nieuwe fondsen in veiligheid:· Het Security of Things Fonds (omvang € 4 mln. waarvan € 0,4 mln. HEID) investeert in vroege fase technologiebedrijven die eSecurity als kernactiviteit hebben en minder dan 7 jaar commercieel actief zijn.
· Het Dutch Security Tech Fund (omvang € 8 mln. waarvan € 0,5 mln. HEID) investeert in vroege fase startups maar vooral in scale-ups die internationaal willen. Dit fonds is volledig gericht op cybersecurity en internet of things-security.Deze fondsen sluiten aan op het gemeentelijk beleid voor clusterontwikkeling binnen de sector veiligheid (RIS 300840).
World Start Up Factory
De WorldStartup is de Haagse accelerator voor startups om een extra boost te geven aan de Nederlandse impact economy en het realiseren van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. Stichting HEID is participant voor € 0,13 mln. in 3 investeringsfondsen. Dit is in eerdere jaren bijgedragen door Den Haag. De totale omvang van de 3 fondsen is € 0,45 mln.IQ Capital
Met dit participatiefonds van IQ investeert HEID in startups, scale-ups en volwassen midden- en kleinbedrijf binnen de volgende sectoren: HTSM, horticulture, life science & technology, cybersecurity, aerospace, ICT, maritiem & haven en energie & circulair. Het fonds focust op maatschappelijke impact, een duidelijke groeistrategie en bij voorkeur gezamenlijkheid met private co-investeerders. De investering biedt hulp bij internationale opschaling van het bedrijf en maximalisatie van co- en vervolgfinanciering waardoor startups, scale-ups en midden- en kleinbedrijf grotere impact kunnen maken op het ecosysteem. De omvang van het fonds is € 60 mln. HEID participeert voor € 2 mln., waarvan de helft een eerder afgerekende Haagse bijdrage is. Daarnaast is Den Haag zelf aandeelhouder in dit fonds voor € 0,5 mln.UNIIQ
UNIIQ geldt als kraamkamer voor het grotere participatiefonds van IQ. Het fonds investeert in innovatieve startups in de proof-of-conceptfase. Bedrijven houden zich bezig met innovatiebeleid over duurzaamheid, gezondheid en veiligheid. De investering in UNIIQ betaalt zich uit in rendement van de participatiemaatschappij van IQ. Het fonds vult het financieringsgat waar de markt nog niet in wil of kan stappen. Het ondersteunt innovatieve ondernemers met het aantrekken van vervolgkapitaal. De totale omvang van dit fonds is € 22 mln., waarvan € 2,4 mln. het aandeel van stichting HEID is. De gemeente heeft geen financieel aandeel in dit fonds.Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
€ 62
€ 61
Vreemd vermogen
€ 29.640
€ 34.047
Resultaat
€ 5
-/- € 1
Dividend
-
-
Verenigingen
- Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) “De Wittebrug”
Vereniging van Eigenaren (VVE) “De Wittebrug”
Programma Overzicht Overhead
Doel Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar Belang Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als gedeeltelijk eigenaar van het complex.
Betrokkenen De gemeente Den Haag, alsmede Ahold Vastgoed, Allround Waddinxveen BV, Politie Bureau Huisvesting, en de VVE Wittebrug Woningen.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambtelijke benoemingen Namens de gemeente is de locatiebeheerder van de afdeling Klantencontact Services van het IDC voorzitter en bestuurslid van de VVE.
Aandelen/ stembelang In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 30 % eigenaar is van het pand.Materiële Risico’s Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over het (groot)onderhoud, de brandmeldinstallatie, de schoonmaakkosten en de verzekeringen. De administratie van de VVE wordt verzorgd door VT 2000B.V.
Ontwikkelingen Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen. - Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) “De Wittebrug”, woningen Weimarstraat 355/9 te Den Haag.
Vereniging van Eigenaren (VVE) “De Wittebrug”, woningen Weimarstraat 355/9 te Den Haag.
Programma Overzicht Overhead.
Doel: Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke
zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar Belang Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als gedeeltelijk eigenaar van het complex
Betrokkenen De gemeente Den Haag, alsmede 2 particuliere eigenaren van appartementen.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambtelijke benoemingen Namens de gemeente is de locatiebeheerder van de afdeling Klantencontact Services van het IDC voorzitter en bestuurslid van de VVE.Aandelen/ stembelang In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 50% eigenaar is van het pand.
Materiële Risico’s Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over het (groot)onderhoud en de verzekeringen van het pand. Het betreft zeer beperkte bedragen.
Ontwikkelingen Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen. - Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) Hulshoff-Bibliotheekcomplex.
Vereniging van Eigenaren (VVE) Hulshoff-Bibliotheekcomplex.
Programma Overzicht Overhead
Doel Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar Belang Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als grootste eigenaar van het complex
Betrokkenen De gemeente Den Haag en Hulshoff Design Centers te Voorschoten.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambtelijke benoemingen Namens de gemeente is de afdelingsmanager Klantcontact Services van het IDC lid van het bestuur van de VVE.
Aandelen/ stembelang Deze VVE is voor 9,9 % eigenaar van het stadhuis/bibliotheekcomplex. In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 73 % eigenaar is van het betreffende gedeelte.
Materiële Risico’s Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over hoofddaken, de gevelonderhoudsinstallatie, de sprinklerinstallaties, de verzekeringen van het pand, en klein onderhoud. Over 2019 wordt dit jaar een bedrag van € 183.213,91 aan kosten bij de VVE in rekening gebracht. Omdat de kosten voor klein onderhoud nog niet bekend is, zijn die kosten hier niet in opgenomen. De gemeente betaalt hiervan 73%. Voor 2020 is een bedrag van € 198.925,00 begroot. De gemeente Den Haag voert de administratie van deze VVE.
Ontwikkelingen Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen. - Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoor-/wooncomplex Willemstaete Scheveningseweg 255
Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoor-/wooncomplex Willemstaete Scheveningseweg 255
Programma Overzicht overhead
Doel Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar Belang Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als mede eigenaar van het complex.
Betrokkenen De gemeente Den Haag en bewoners VVE.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambtelijke benoemingen Namens de gemeente is de locatiebeheerder van de afdeling Klantencontact Services van het IDC voorzitter en bestuurslid van de VVE.
Aandelen/ stembelang In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 33 % eigenaar is van het pand.
Materiële Risico’s Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over gevelonderhoud, (groot)onderhoud en verzekeringen. De kosten worden jaarlijks conform de verdeelsleutel in de oprichtingsakte door beide eigenaren gedragen.
Ontwikkelingen Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen - Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoren en Woningen aan de Leyweg 807-813.
Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoren en Woningen aan de Leyweg 807-813.
Programma Overzicht Overhead.
Doel Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar Belang Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als grootste eigenaar van het complex.
Betrokkenen De gemeente Den Haag en Vesteda gevestigd te Den Haag.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambtelijke benoemingen Namens de gemeente is de afdelingsmanager Klantcontact Services van het IDC lid van het bestuur van de VVE.
Aandelen/ stembelang In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 74 % eigenaar is van het pand.Materiële Risico’s Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over hoofddaken, de gevelonderhoudsinstallatie, de buitengevel, de sprinklerinstallaties, de verzekeringen van het pand, klein onderhoud enz. In 2019 is € 90. 000 in rekening gebracht. Voor 2020 wordt een bedrag van € 92.000 begroot. De gemeente neemt 74% van deze kosten voor haar rekening. De gemeente Den Haag voert de administratie van deze VVE.
Ontwikkelingen Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen. - Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadsdeelcomplex “Leidschenveen-Ypenburg”
Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadsdeelcomplex “Leidschenveen-Ypenburg”
Programma Overzicht Overhead.
Doel Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar Belang Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als mede eigenaar van het complex.
Betrokkenen De gemeente Den Haag en Politie Haaglanden en DPB Vastgoedbeheer te Barendrecht.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambtelijke benoemingen Namens de gemeente is de locatiebeheerder van de afdeling Klantencontact Services van het IDC voorzitter en bestuurslid van de VVE.
Aandelen/ stembelang In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 25 % eigenaar is van het pand.
Materiële Risico’s Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over gevelonderhoud, (groot)onderhoud, energieopslag, liftkosten enz.
Ontwikkelingen Geen. - Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadhuiscomplex aan het Spui 68-70.
Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadhuiscomplex aan het Spui 68-70.
Programma Overzicht Overhead
Doel Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Openbaar Belang Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als grootste eigenaar van het complex.
Betrokkenen De gemeente Den Haag alsmede JOVI investments II gevestigd te Den Haag.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambtelijke benoemingen Namens de gemeente is de afdelingsmanager Klantcontact Services van het IDC lid van het bestuur van de VVE.
Aandelen/ stembelang Deze VVE is voor 90,1 % eigenaar van het stadhuis/bibliotheekcomplex. In de 2 splitsingsakten (op 11-9-1998 en op 26-4-2005), die opgesteld zijn naar aanleiding van de aankoop van winkels door de gemeente is vastgelegd dat de gemeente uiteindelijk voor 87,7 % eigenaar is van dit deel van het stadhuis/bibliotheek- complex. Door de aankoop van het Forum complex in april 2017 is dit percentage toegenomen met 11,4 % tot 99,1 %.
Materiële Risico’s Geen bijzondere risico’s.
Financieel belang In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over de kosten van beveiliging en schoonmaak van het atrium, de hoofddaken, de gevelonderhoudsinstallatie, de sprinklerinstallaties, de kosten van bemensing van de meldkamer, de verzekeringen van het pand, en klein onderhoud. In 2019 wordt een bedrag van € 571.749,84 in rekening gebracht. Omdat de kosten voor klein onderhoud nog niet bekend is, zijn die kosten hier niet in opgenomen. Voor 2020 wordt naar verwachting ca. € 595.125,00 begroot. De gemeente neemt, na de aankoop van Forum, 99% van deze kosten voor haar rekening. De gemeente Den Haag voert de administratie van deze VVE.
Ontwikkelingen Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen.