Wat gaan we doen en wat gaat het kosten in 2021?
Bestrijding onveiligheid | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
18.911 | 6.156 | 12.755 |
Haagse veiligheidsbeleid 2019-2022: speerpunten
Versterken van de weerbaarheid in de stad
Radicalisering
De gemeente blijft ook in 2021 prioriteit geven aan de preventie en aanpak van radicalisering, polarisatie en extremisme. Denk daarbij aan het vergroten van de weerbaarheid van bewoners, bedrijven en organisaties en het versterken van de binding met de samenleving. Een permanent aandachtspunt is het investeren in vroege signalering van personen die kans lopen om te radicaliseren. Kernactiviteiten zijn weerbaarheidsvergrotende programma’s, netwerkontwikkeling en training van professionals.
Ook in Den Haag worden teruggekeerde, tegengehouden en potentiële extremisten teruggeleid naar de samenleving. Dat gebeurt via een persoonsgerichte aanpak. De komende periode blijft de aanpak zich richten op terugkeerders. Dit zijn zowel extremisten die uit het strijdgebied terugkeren als extremisten die hun gevangenisstraf hebben uitgezeten en terugkeren naar Den Haag. De gemeente richt zich op het losweken van (potentiële) extremisten uit extremistische netwerken. Dit vraagt extra inzet, zowel als het gaat om veiligheid als om integratie.
Cybercriminaliteit
De gemeente houdt ontwikkelingen rondom cybercriminaliteit scherp in de gaten. We willen Haagse bewoners en het midden- en kleinbedrijf weerbaarder maken tegen deze vorm van criminaliteit. Dit doet de gemeente door in de preventie-activiteiten ook bewustwording en tips over cybercriminaliteit mee te geven aan Haagse bewoners, waaronder kwetsbare ouderen en jongeren.
Haagse aanpak huiselijk geweld
Voor de periode 2021-2024 is een intensievere aanpak van huiselijk geweld een belangrijk speerpunt. De afgelopen jaren hebben ketenpartners hard gewerkt aan het terugdringen van huiselijk geweld. Daarbij ligt met de nieuwe Regiovisie Aanpak Huiselijk Geweld Haaglanden (RIS303030) de focus op het doorbreken van de spiraal van geweld van generatie op generatie. Er is veel bereikt, maar we zijn er nog niet. Als de ketenpartners binnen de aanpak van huiselijk geweld de cirkel van geweld langdurig en bestendig willen doorbreken, moeten zij gefocust en effectiever gaan samenwerken. Daarbij is bij huiselijk geweld vaak sprake van complexe problemen op het gebied van meerdere leefgebieden. Om deze problematiek op te lossen, is een op maat gemaakte samenhangende en geregisseerde aanpak nodig. Ook is het belangrijk dat mensen geen drempel voelen om hulp te zoeken.
De komende periode ligt de focus van de aanpak van huiselijk geweld op preventie en het aanpakken van risicofactoren en oorzaken van geweld om zo het geweld duurzaam te stoppen. Partnerschap in samenwerking is een belangrijke voorwaarde voor een effectieve aanpak.
Ook in het Doorbraakteam is het bespreekbaar maken van huiselijk geweld benoemd als één van de aandachtspunten. Dit kan door zelforganisaties (initiatieven van burgers) huiskamergesprekken te laten organiseren over thema’s die van belang zijn voor gezinnen, zoals opvoeding en mantelzorg of theater op scholen zodat kinderen leren dat geweld in huiselijke kring niet normaal is. Ook het inzetten van ervaringsdeskundigen en lotgenoten werd genoemd in het Doorbraakteam en is bij de uitwerking van deze ontwikkelopgave meegenomen.
Verder gaat Den Haag aan de slag met: het afstemmen en inzetten van de bestaande interventies en mogelijkheden, werkwijzen en instrumenten als ‘één plan, één gezin, één regisseur’, een multidisciplinaire aanpak, de Veilig Verder Teams en het huisverbod zijn een belangrijk aandachtspunt. Ook wordt gebruik gemaakt van bestaande overlegstructuren, zoals het Veiligheidshuis Haaglanden voor cases huiselijk geweld, waarbij sprake is van verbinding tussen zorg en straf.
Aanpak van overlast en onveilige situaties door personen met verward gedrag
De gemeente Den Haag werkt samen met ketenpartners aan een sluitende, integrale aanpak voor personen met verward gedrag (RIS 299305). Komende jaren blijft de gemeente investeren in preventie, vroegsignalering en bemoeizorg met behulp van gespecialiseerde ggz-wijkteams en laagdrempelige voorzieningen. Daarnaast vindt vanuit een regionale pilot (voorlopig bekostigd door ZonMW) triage op de geneeskundige meldkamer voor personen met verward gedrag plaats.
De opvang voor verwarde personen (OVP) heeft een regionale functie. De OVP is 24/7 open en beschikt over een zorgteam van forensisch verpleegkundigen, artsen en reclasseringsmedewerkers. Personen met verward gedrag die binnenkomen, krijgen snel een somatische en psychiatrische screening. Op basis daarvan wordt bepaald wat verder nodig is. Voor personen met risicovol en verward gedrag wordt in een regionale pilot - samen met ketenpartners uit zorg en strafrecht - een plan van aanpak opgesteld en uitgevoerd. De gemeente volgt de cases van personen in deze aanpak langdurig met behulp van een vaste casuscoördinator.
Gedwongen zorg
Gedwongen zorg is soms een laatste redmiddel bij verward gedrag. Op 1 januari 2020 is de Wet verplichte ggz in werking getreden. Dit houdt in dat meldingen van bewoners bij de gemeente worden beoordeeld en waar nodig onderzocht. Dat kan leiden tot de aanvraag van een zorgmachtiging. Als de burgemeester een crisismaatregel oplegt, wordt de betrokkene voorafgaand daaraan in de gelegenheid gesteld om te worden gehoord.
Haagse veiligheidsbeleid: 3 sporen
Spoor 1: Aanpak van high impact crimes
Woninginbraak, straatroof, overvallen
Ook in 2021 gaat de gemeente door met het stevig aanpakken van woninginbraak, straatroof en overvallen: de high impact crimes. Samen met onze partners, zoals de politie en goedwillende bewoners(organisaties), werkt de gemeente gebieds- en probleemgericht. De afgelopen jaren is het aantal high impact crimes sterk teruggedrongen. Over de effecten van de coronacrisis op de langere termijn op het aantal misdrijven valt op dit moment nog geen uitspraak te doen. De gemeente blijft streven naar minder woninginbraken, overvallen en straatroven. Uit gesprekken met slachtoffers blijkt dat de invloed van high impact crimes op hun leven groot is.
Uitgangspunt in de Haagse aanpak is dat bewoners en bedrijven primair verantwoordelijk zijn voor hun eigen veiligheid. De gemeente ondersteunt de buurtpreventieteams en WhatsApp-groepen. De gemeente biedt ook voorlichting, materiaal en een persoonlijke benadering. We volgen de ontwikkelingen rond het coronavirus op de voet en houden ons aan de richtlijnen.
Wat doet de gemeente in 2021?
- Vanuit het keurmerk Veilig Ondernemen is er een netwerk en overlegstructuur met ondernemers over het terugdringen van high impact crimes. De gemeente wil dit netwerk in 2021 verder uitbreiden in gebieden waar signalen zijn van overlast, ondermijning en criminaliteit.
- De hotspotaanpak woninginbraak richt zich in 2021 op buurten waar het aantal inbraken relatief hoog is. In die gebieden is de gemeente extra actief om inbraken te voorkomen, zoals door het aanbrengen van extra sloten.
- De gemeente gaat komend jaar door met de persoonsgerichte aanpak van notoire daders.
- Gelet op de stijging van het aantal overvallen begin 2020 is extra aandacht voor jeugdige daders.
- De gemeente gaat door met de prestatieafspraken met woningbouwcorporaties over inbraakwerende maatregelen bij renovaties.
- Alle slachtoffers van een overval krijgen indien gewenst bezoek van de gemeente. Niet alleen om hen een hart onder de riem te steken, maar ook om advies te geven om de kans op een volgende overval te verkleinen.
Persoonsgerichte aanpak van jongeren
De persoonsgerichte aanpak van jongeren richt zich op risicovolle jongeren tot en met 23 jaar. Zij zijn vaak de plegers van high impact crimes en drugsgerelateerde criminaliteit. Dit is een leeftijdscategorie waarbij afstemming en nauwe samenwerking met de ketenpartners cruciaal is. Dit komt ook door de overgang van de Jeugdwet naar volwassenstrafrecht en zorg. Deze jongeren hebben problemen op diverse leefgebieden, zoals schulden, dakloosheid en dagbesteding.
Jongeren die uit een justitiële jeugdinrichting komen, worden besproken in een integraal overleg van de Raad voor de Kinderbescherming. Daarbij heeft de gemeente extra aandacht voor overvallers. In het overleg maken de samenwerkingspartners per jongere een plan van aanpak. De trajecten die de gemeente inkoopt, zijn gericht op het ondersteunen en weerbaar maken van jongeren, om verder afglijden te voorkomen. Ook de komende periode blijft de gemeente intensief samenwerken met de externe ketenpartners.
Persoonsgerichte aanpak volwassenen
Per jaar worden ongeveer 450 volwassenen besproken in het Veiligheidshuis in het kader van de persoonsgerichte aanpak voor volwassenen. Voor circa 175 van hen maakt de gemeente samen met zorg- en justitiële partners een integraal plan van aanpak. Bij 50 personen gaat het om een intensieve aanpak. Deze groep heeft meervoudige problemen, waaronder financiële problemen, huisvesting, illegaliteit, werkloosheid, psychische en verslavingsproblematiek. Resocialisatietrajecten moeten helpen om herhaling te voorkomen.
In de aanpak is extra aandacht voor ex-gedetineerden en woninginbrekers.
Spoor 2: Gebieds- en probleemgerichte aanpak in wijken en buurten
De gemeente geeft in 2021 extra aandacht aan wijken en buurten die achterblijven bij de rest van de stad. Dat gebeurt gericht en integraal. De gemeente en haar partners treden hard op tegen criminaliteit en overlast en pakken hardnekkige handhavingsknelpunten aan.
Haagse aanpak van problematische (jeugd)groepen
Elk half jaar inventariseert de gemeente de aanwezigheid van jeugdgroepen en rapporteert hierover aan de driehoek: politie, Openbaar Ministerie en gemeente. Daarbij wordt er onderscheid gemaakt tussen groepen met hoog, midden en laag risico, afhankelijk van het problematische gedrag. Alle groepen met een hoog en midden risico worden aangepakt onder regie van de gemeente.
De beste resultaten worden bereikt door niet alleen in te zetten op individuele jongeren, maar op de hele groep en de omgeving. Hoe beter de aanpak van overlast is verankerd in de wijk, hoe effectiever. Daarom zijn de verschillende betrokken partijen – het Centrum voor Jeugd en Gezin, de Jeugd- en Maatschappelijke Ondersteuningsteams en reclassering – vaak in de politiebureaus te vinden. Ook het jongerenwerk is in de wijk een belangrijke schakel. Als dat nodig is, wordt het Veiligheidshuis ingeschakeld voor een persoonsgerichte aanpak van de individuele leden van problematische (jeugd)groepen.
De gemeente speelt in op de trends en recente ontwikkelingen, waaronder het investeren in nieuwe partners en projecten voor bijvoorbeeld jongeren met een licht verstandelijke beperking.
De persoonsgerichte en groepsgerichte aanpak zijn belangrijke pijlers, maar dat geldt ook voor de gebiedsgerichte aanpak, inclusief de bestrijding van ondermijning. Het Haags Economisch Interventie Team (HEIT) en het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) leveren hieraan hun bijdrage. Dit maakt het mogelijk zowel de zichtbare als de onzichtbare criminaliteit te bestrijden.
Gebiedsgerichte Integrale Handhavingsacties
Minimaal 10 keer per jaar vinden er in Den Haag gebiedsgerichte, integrale handhavingsacties plaats. De gemeente controleert dan samen met haar partners op overbewoning, op overtredingen op grond van de APV, of een gebied toegankelijk is voor de hulpdiensten en op huftergedrag in het verkeer. Met zulke acties geeft de gemeente een duidelijk signaal dat criminaliteit en overlast niet worden getolereerd in Den Haag. Bij de keuze voor een actiegebied wordt vooral gekeken naar de stadsdelen met ernstige problemen op het gebied van veiligheid en leefbaarheid. Na afloop van de acties informeert de gemeente de bewoners via www.denhaag.nl/veilig en sociale media.
Corona
Tijdens de acties zijn vaak zo’n 100 in- en externe collega’s actief in de wijk. In verband met de coronamaatregelen zijn deze acties in 2020 tijdelijk stopgezet. In 2021 kijken we hoe deze handhavingsacties kunnen worden voortgezet. Dit is uiteraard afhankelijk van de landelijke richtlijnen van het RIVM en de uitwerking van de Coronawet.
Cameratoezicht
In Den Haag is cameratoezicht één van de maatregelen om overlast en criminaliteit op een bepaalde plek te bestrijden en maakt onderdeel uit van een afgewogen pakket met maatregelen. De inzet van camera’s gebeurt zorgvuldig en weloverwogen vanwege de privacy en het effect op de veiligheidsbeleving. Er staan 106 camera’s op vaste locaties in de stad, de 30 camera’s rond het stadion van ADO Den Haag niet meegeteld. Daarnaast zijn 22 camera’s beschikbaar voor flexibele en tijdelijke inzet. De burgemeester kan een gebied aanwijzen om de camera’s flexibel in te zetten. In 2021 evalueren we de camera’s op vaste locaties in de stad tussen 2016 en 2020.
Gebiedsgericht instrumentarium om alcoholoverlast terug te dringen
De gemeente wil minder gebieden met een alcoholverbod. Zo’n verbod is een uiterste middel dat tijdelijk wordt ingezet bij structurele overlast.
De Drank- en Horecawet (welke vanaf 2021 naar alle waarschijnlijkheid wordt vervangen door de Alcoholwet)
verbiedt dat jongeren onder de 18 jaar in voor publiek toegankelijke ruimten alcohol bezitten. De politie en gemeente delen boetes uit als ze dit constateren. De gemeente zet toezichthouders in om de verkoop van alcohol aan minderjarigen tegen te gaan in de horeca, supermarkten, slijterijen en tijdens evenementen. De gemeente pakt supermarkten, slijterijen en horeca streng aan als ze alcohol verkopen, zoals vastgelegd in het handhavingsbeleid.
Drugspanden
Vanaf 2021 worden woningen en bedrijfspanden gesloten op grond van artikel 13B van de Opiumwet indien er een relatie is met drugshandel. De gemeente blijft panden sluiten in de strijd tegen met name aan drugshandel gerelateerde overlast en (zware) drugscriminaliteit. Daarnaast sluit de gemeente, indien dit wordt geconstateerd, panden waar voorbereidingshandelingen worden getroffen voor drugshandel.
Overlastwet
Mensen die de openbare orde verstoren zullen op basis van de Wet maatregelen bestrijding voetbalvandalisme en ernstige overlast (Overlastwet) worden aangepakt. We richten ons op mensen die herhaaldelijk individueel of groepsgewijs de openbare orde hebben verstoord. Of daarvan sprake is hangt af van de specifieke omstandigheden van het geval en de intensiteit van de gedragingen. In sommige gevallen gaat deze overlast gepaard met alcohol- en drugsgebruik in wijken en buurten. Daarnaast richt de gemeente zich ook op mensen die voor overlast zorgen op grote evenementen, zoals de jaarwisseling.
Bedelverbod
In 2021 wordt het bedelverbod in de aangewezen gebieden gehandhaafd door politie en handhavingsteam. De resultaten uit de in 2020 uitgevoerde evaluatie zullen hierin worden meegenomen. In de veiligheidsoverleggen in de stadsdelen wordt de situatie goed in de gaten gehouden. Als dat nodig is, komen er een nieuw gebied bij of valt er een gebied af.
Spoor 3: Bestuurlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit
Het Haags ondermijningsbeeld (RIS 304166) beschrijft tientallen criminele netwerken in de stad die veel geld verdienen met drugshandel, mensenhandel en vastgoedfraude. Dit geld wordt vervolgens geïnvesteerd in Haagse horeca, vastgoed en andere vormen van bedrijvigheid. Dit spoor gaat over het dwarsbomen van het criminele verdienmodel en het weerbaar maken van bewoners en bedrijven tegen criminele organisaties. De gemeente gaat dit komende jaren stevig aanpakken, samen met de veiligheidspartners. De aanpak is themagericht (hennepteelt, drugs, mensenhandel, witwassen en vastgoedfraude), subjectgericht (cruciale spelers in criminele netwerken en dadergroepen), gebiedsgericht (o.a. Zevensprong en Weimarstraat) en objectgericht (hotspots, vrijplaatsen).
Samen met onder anderen de politie, het Openbaar Ministerie en de Belastingdienst gaat de gemeente het criminele verdienmodel dwarsbomen. De gemeente doet dat met bestuurlijke maatregelen om te voorkomen dat criminele organisaties voet aan de grond krijgen in Den Haag. Het gaat dan bijvoorbeeld om de inzet van de nieuwe bevoegdheid voor het aanwijzen van een vergunningplicht voor gebieden en/of branches. Eerder werden al shishalounges en vechtsportgala’s vergunningplichtig gemaakt.
Ondermijningstafels
Aan de Ondermijningstafel Den Haag (lokaal signalenoverleg) en het RISO (regionaal signalenoverleg) treffen gemeente, de politie, het Openbaar Ministerie en andere RIEC-partners elkaar om signalen van ondermijning te beoordelen en afspraken te maken over de aanpak van concrete casuïstiek van ondermijnende criminaliteit. Als onze partners trends signaleren en als er verbeteringen in de structuur nodig zijn, dan aarzelt de gemeente niet om te kijken waar het beleid bijgesteld kan worden. Deze samenwerking en informatiedeling gebeuren binnen het RIEC-samenwerkingsverband.
Domeinraad Ondermijning
De Domeinraad Ondermijning stuurt gemeentebreed de inzet van alle beschikbare middelen en instrumenten op de aanpak van ondermijnende criminaliteit aan. Vanuit de Domeinraad is een gemeentelijk netwerk ondermijning georganiseerd. Voor elke dienst is een spoorhouder ondermijning beschikbaar en samen vormen zij het gemeentelijk netwerk ondermijning. Deze spoorhouders worden opgeleid. Er worden presentaties gegeven aan verschillende diensten over ondermijning. Op deze manier wordt de interne integraliteit in de aanpak van ondermijning versterkt. De basis is gelegd en zal verder worden verstevigd.
Gemeentelijke organisatie en aanpak Ondermijning
De weerbaarheid van de gemeentelijke organisatie begint bij bewustwording. Dat vraagt allereerst om alertheid van onze frontlijnmedewerkers, zoals boa’s (ook leerplichtambtenaren), toezichthouders, vergunningverleners, baliemedewerkers en buitendienstmedewerkers. Maar ook de backoffice heeft hierin een belangrijke positie. De gemeente gaat na of de eigen kritische werkprocessen voldoende zijn beschermd tegen ondermijning. Is onze informatiepositie op orde en is de organisatie integer? De gemeente neemt ambtelijke processen onder de loep en screent ambtenaren in vertrouwensposities.
Verder blijft de gemeente alert op de weerbaarheid van Haagse branches die kwetsbaar zijn voor ondermijnende criminaliteit. Denk aan installatiebedrijven die hennepkwekerijen faciliteren. Communicatie is nodig om bewustwording te kweken. Inmiddels is gestart met een training over ondermijning op een ROC aan docenten.
De gemeente heeft voor de periode 2019-2021 geld ontvangen uit het landelijk Ondermijningsfonds. De middelen gaan naar 3 projecten:
- Scheveningen Haven. Het project ziet toe op het verbeteren van de informatiepositie en het toezicht in de Scheveningse Haven. Ook wordt er geïnvesteerd in de integriteitstoets van ligplaatshouders in de haven ter voorkoming van criminele inmenging.
- Weimarstraat. De aanpak ondermijning, als onderdeel van een bredere gebiedsgerichte aanpak, richt zich op het opwerpen van barrières om het criminele organisaties moeilijk te maken om hier te ondernemen én het wegnemen van de voedingsbodem voor ondermijning. Te denken valt aan het instellen van het APV instrument ‘vergunningplicht ondermijning’ voor specifieke branches en-/of panden binnen dat gebied, de cofinanciering van een transformatiemanager en de pilot Meld een Vermoeden App.
- Money Transfer Kantoren. Met dit project wordt ingezet op het vergroten van het inzicht in de geldstromen en mogelijke criminele doeleinden bij Haagse Money Transfer Kantoren én de eventueel noodzakelijke interventies.
Haags Economisch Interventie Team
De kerntaak van het Haags Economisch Interventie Team (HEIT) is het voorkomen en terugdringen van malafide bedrijvigheid en het aanpakken van alle misstanden in de prostitutiebranche. Dit doet de gemeente met integrale controles in Den Haag en de regio. In het team werken verschillende partners samen, zoals de gemeente, politie, de Belastingdienst, de douane, de Inspectie SZW, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, de Omgevingsdienst Haaglanden en het UWV.
In Den Haag en de regio worden jaarlijks honderden ondernemingen gecontroleerd bij signalen van malversaties. Signalen kunnen via meldingen van bewoners binnenkomen maar ook vanuit de politie, gemeenten of partners. Het HEIT is een belangrijke partner in de aanpak van ondermijnende criminaliteit en het tegengaan van oneerlijke concurrentie.
Bibob
De Wet bibob is voor de gemeente een belangrijk instrument bij de bestrijding van ondermijning. De gemeente Den Haag past deze wet vooral toe bij horeca, coffeeshops, sekswerk en grote omgevingsvergunningen met bouwactiviteiten. Jaarlijks toetst de gemeente zo’n 700 ondernemingen en vergunningen. In een kwart van de gevallen leidt dit tot nader onderzoek, eventueel gevolgd door een adviesaanvraag bij het landelijk bureau Bibob. Met deze wet gaat de gemeente ondermijning, oneerlijke concurrentie en vermenging van de onder- en bovenwereld tegen. De genoemde branches blijven op deze manier gevrijwaard van criminele inmenging.
De gemeente heeft het gemeentelijk bureau Bibob structureel versterkt. Aanleiding hiervoor waren de uitkomsten van het ondermijningsbeeld en een aankomende wetswijziging die een verruiming van de toepassingsmogelijkheden van de wet in zich heeft. Ook de vergunningplicht voor shishalounges en vechtsportgala's en de nog nader te benoemen gebieden en/of branches vragen meer capaciteit.
Mensenhandel
Mensenhandel is gericht op uitbuiting en kent verschillende verschijningsvormen. Uitbuiting komt niet alleen in de sekswerk voor. Het gaat ook om arbeidsuitbuiting en criminele uitbuiting. Ook minderjarigen kunnen slachtoffer van mensenhandel worden.
Mensenhandel vraagt om een integrale aanpak: van preventie tot bestrijding en bescherming van slachtoffers. Samenwerking tussen de zorg- en veiligheidsketens is hierbij essentieel. In 2020 heeft de gemeente het integraal actieprogramma Mensenhandel Den Haag 2020-2023 gepubliceerd (RIS305595). De gemeentelijke aanpak is gestoeld op drie pijlers: mensenhandel voorkomen, mensenhandel bestrijden en slachtoffers van mensenhandel beschermen. Daarbij zorgt de gemeente voor een goede samenwerking, onder meer tussen zorg- en veiligheidspartners. De komende jaren zal uitvoering worden gegeven aan het actieprogramma.
Overige kerntaken openbare orde en veiligheid
Sekswerk
In 2020 heeft de gemeente de Prostitutienota Den Haag 2020-2022 gepubliceerd (RIS304625). Het doel van het Haagse prostitutiebeleid is dat sekswerkers veilig en gezond kunnen werken. In Den Haag wordt daarom ingezet op de zorg en dienstverlening van sekswerkers, de verbetering van de positie van sekswerkers en de regulering, handhaving en het toezicht binnen de prostitutiebranche. Daarbij wordt ingezet op het bereiken van alle doelgroepen: vrouwen, mannen, transgenders en sekswerkers uit de niet-vergunde sector.
De gemeente houdt toezicht op de vergunde prostitutiebranche. Elke exploitant moet een goedgekeurd bedrijfsplan hebben waarin staat hoe de ondernemer zorgt voor veilige en hygiënische werkomstandigheden. Alle seksinrichtingen met een vergunning worden een aantal keren per jaar gecontroleerd. Elke 4 jaar vindt een Bibob-toets plaats op alle vergunningen.
Op dit moment wordt gewerkt aan een nieuw voorstel voor prostitutiewetgeving. Mogelijk zal deze wetgeving voorzien in een wettelijke basis voor lokale intakegesprekken met sekswerkers en een vergunningplicht voor sekswerkers. Zodra de nieuwe prostitutiewet inwerking treedt, implementeert de gemeente deze wet en wordt de huidige regelgeving daarop aangepast.
Vooruitlopend op de nieuwe prostitutiewet ontwikkelt de gemeente een alternatief voor contactmomenten met sekswerkers om het signaleren van misstanden mogelijk te maken.
De gemeente blijft prioriteit geven aan toezicht en handhaving van de niet-vergunde sekswerk, zoals de Chinese wellnessbranche, thuiswerkers, hotelprostitutie en de illegale escort. Daarbij zoekt de gemeente naar efficiëntere manieren voor controles, met name om misstanden aan te pakken in het aanbod van sekswerk via internet. Ook verkent de gemeente hoe zij initiatieven vanuit de branche kan steunen en daarin kan samenwerken met de branche. De gedachten gaan bijvoorbeeld in de richting van een platform waarop sekswerkers elkaar kunnen waarschuwen voor klanten die geweld tegen sekswerkers hebben gepleegd.
Veilig uitgaan
De gemeente wil een veilig uitgaansklimaat zonder agressie en geweld. Wat doen we hier in de komende jaren aan? Ondernemers krijgen het vertrouwen en de gemeente confronteert hen zo min mogelijk met controles en toezicht. Dit vertrouwen gaat gepaard met verantwoordelijkheid. De gemeente verwacht van horecaondernemers dat zij rekening houden met omwonenden en samenwerken met de toezichthouders aan een veilig uitgaansklimaat en een schone, verzorgde buitenruimte.
In gebieden waar de leefbaarheid niet op het gewenste niveau is, wordt toezicht gerichter ingezet. Daarbij kiest de gemeente voor informatiegestuurd toezicht. Dat wil zeggen dat de gemeente kijkt naar de informatie uit de stadsdelen, de politie en overige signalen uit het veld. Bij incidenten en overlast neemt de gemeente passende bestuurlijke maatregelen, zoals vastgelegd in het handhavingsbeleid. De gemeente beoordeelt iedere casus daarbij op zijn eigen merites. Dit versterkt de balans tussen enerzijds een prettig woon- en leefklimaat van de buurt en anderzijds optimale ruimte voor ondernemers.
Ondernemers, bewoners en partners, zoals de Koninklijke Horeca Nederland en de politie, denken mee met de gemeente over de stedelijke kaders. Bij dat samenspel horen gedeelde verantwoordelijkheden. Ondernemers en bezoekers hebben respect voor toezichthouders en de gemeente geeft ruimte aan ondernemers die op een vernieuwende manier vorm willen geven aan de veiligheid in en rondom hun zaak. Bij problemen of klachten werken ondernemers en bewoners gezamenlijk aan oplossingen. Daarnaast verwacht de gemeente dat niemand mensen uitsluit: iedereen is welkom in Den Haag.
Coffeeshops
Den Haag telt 36 coffeeshops. De coffeeshopbranche is kleinschalig, transparant en beheersbaar. Dat is mede te danken aan het Haagse coffeeshopbeleid met strikte handhaving van de AHOJG-criteria: geen affichering, geen harddrugs, geen overlast, geen verkoop aan jeugdigen onder de 18 jaar, geen grote hoeveelheden. Daarnaast stelt de gemeente voorwaarden aan de ligging ten opzichte van scholen en aan de kwaliteit (RIS 302478).
Initiatieven om een coffeeshop te verplaatsen, worden zeer zorgvuldig beoordeeld. Daarbij houdt de gemeente rekening met bijvoorbeeld de noodzaak om een einde te maken aan de overconcentratie in de Weimarstraat. Ondertussen blijft de gemeente zich inspannen om de openbare orde en veiligheid zo goed mogelijk te waarborgen. Dit gebeurt in periodiek overleg met de branche, die in meerderheid is verenigd in de Haagse Coffeeshops Vereniging.
Heling
De helingaanpak wordt komende periode voortgezet, als onderdeel van de ondermijningsaanpak en als sluitstuk van de aanpak van high impact crimes. De gemeentelijke handhavers voeren in 2021 samen met de politie branchegerichte controles uit bij de opkopers van goederen. De focus ligt op juweliers, elektronica en motorvoertuigen. De gemeente richt zich op de opkopers waarbij uit controle op het digitaal opkoopregister blijkt dat bij hen de grootste kans bestaat om gestolen goederen aan te treffen.
Evenementen
Ondanks het feit dat vanwege het coronavirus het evenementenjaar 2020 nauwelijks doorgang kon vinden, is samen met de branche het fundament gelegd voor een verdere verbetering van de samenwerking en het bieden van meer faciliteiten voor organisatoren. Ook in 2021 ligt daarom de focus op de dienstverlening aan organisatoren. Zo zoekt Den Haag de balans tussen de rode loper voor aansprekende evenementen en veiligheid voor de bezoekers van deze evenementen. Dit is een continu proces van afstemming tussen alle interne en externe actoren.
Het college wil meer grootschalige evenementen en congressen naar Den Haag halen. Om dit te kunnen doen, is het nodig om de randvoorwaarden verder te ontwikkelen. Denk aan het eenvoudiger ontsluiten van informatie over de beschikbaarheid van het beoogde evenemententerrein voor organisatoren en het fungeren als intermediair tussen partijen om op een soepele wijze afspraken te kunnen maken over het gebruik van bepaalde (private) terreinen. Een gedegen planning maakt onderdeel uit van dit geheel.
In 2021 investeert de gemeente opnieuw in de communicatie met organisatoren. Het gemeentelijke centrale evenementenbureau speelt hierin een belangrijke rol. In een vroeg stadium checkt de gemeente onder regie van dit bureau de geschiktheid van locaties, eventuele bestuurlijke knelpunten en de mogelijkheid voor subsidiëring. Hierdoor moet het voor organisatoren makkelijker worden om een succesvol evenement te organiseren.
Omdat Den Haag een aantal zeer gewilde evenementenlocaties heeft, werkt het evenementenbureau ook aan een locatiebeleid, waardoor het voor organisator en burger duidelijk is, wat wel en wat niet kan op deze locaties. Hiermee wordt gezorgd voor een betere spreiding van het aanbod over de stad en het reduceren van het aantal klachten. De hulpdiensten zijn intensief betrokken bij de vergunningverlening rondom evenementen vanwege de evenementenveiligheid.
Ondanks het feit dat het dreigingsniveau voor Nederland door de NCTV één stap naar beneden is bijgesteld, treft de gemeente ook in 2021 preventie maatregelen in de openbare ruimte bij evenementen en bijzondere gebeurtenissen. Zo wil de gemeente de veiligheid van het publiek zoveel mogelijk waarborgen.
Jaarwisseling
Den Haag spant zich elk jaar in om de jaarwisseling feestelijk en veilig te laten verlopen. In samenwerking met de hulpdiensten, de gemeentelijke handhavingsteams, de stadsdelen en de jeugdwerkers wordt de jaarwisseling voorbereid in de stadsdelen. De inzet van goedwillende Hagenaars zorgt er mede voor dat de jaarwisseling zo veilig en feestelijk mogelijk verloopt. Overlast voorkomen we met een mix van preventiemaatregelen, voorlichting en lik-op-stukbeleid. Ook blijven we feestelijke activiteiten toejuichen, zoals vuurwerkshows. Rondom ziekenhuizen, dierenasiels en kinderboerderijen zijn verplichte vuurwerkvrije zones. Daarnaast steunen we de wijken en buurten die een vrijwillig vuurwerkvrije zone willen.
Voetbal
De gemeente werkt goed samen met de veiligheidsorganisatie van ADO Den Haag. Er zijn het afgelopen seizoen, mede als gevolg van het coronavirus en het stopzetten van de competitie, geen grote incidenten geweest en de politie blijft meer op de achtergrond.
De komende jaren willen we de politie-inzet structureel onder de 10.000 uur houden, liefst lager. Dit is overigens moeilijk te plannen en is afhankelijk van zaken als: sportieve resultaten, het ontstaan van nieuwe supportersgroepen en evenementen rond de wedstrijden. Gelet op de regelgeving ten aanzien van de bestrijding van Covid-19 is het vooralsnog (augustus 2020) onduidelijk welke mogelijkheden er zijn voor het betaald voetbal in brede zin en meer specifiek voor het toelaten van supporters.
Brandweer en rampenbestrijding | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
46.193 | 0 | 46.193 |
Brandweerzaken
Vanuit het meerjarenbeleidsplan van de Veiligheidsregio Haaglanden (RIS 294229) is gestart met nieuwe aspiranten die intern worden opgeleid tot brandweerman of -vrouw. Daarbij streeft de brandweer naar een diverse organisatie, passend bij het werkgebied van Haaglanden. De brandweer investeert in het vinden en binden van vrijwilligers die onmisbaar zijn. De dagelijkse brandweerzorg wordt geleverd vanuit 23 kazernes in de regio Haaglanden. Al deze kazernes leveren gelijkwaardige brandweerzorg. Dit neemt niet weg dat de risico’s per gebied verschillen. Binnen de brandweer wordt daarom – in lijn met het vastgestelde meerjarenbeleid – gewerkt aan een risico- en vraaggestuurde brandweer.
Strandveiligheid | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
980 | 0 | 980 |
Strandveiligheid
De gemeente zet zich ook in 2021 in voor goede strand- en zwemveiligheid. Jaarlijks wordt de gemeenteraad geïnformeerd over de strandbewaking. De Veiligheidsregio Haaglanden ontwikkelt plannen voor de strandveiligheid op de langere termijn. Reden hiervoor is dat het gebruik van het strand toeneemt, niet alleen overdag maar ook in de avonduren. Dit leidt ertoe dat de hulpdiensten behoefte hebben aan 2 vaste, multidisciplinaire hulpposten op de stranden van Kijkduin en Scheveningen. Deze posten stellen de hulpdiensten in staat om hun taken jaarrond uit te voeren. Het streven is deze nieuwe hulpposten in het voorjaar van 2022 te realiseren.
De verantwoordelijkheid voor de zwemveiligheid op en rond de Zandmotor ligt bij 3 partijen: de provincie Zuid-Holland, Rijkswaterstaat en de Omgevingsdienst Midden-Holland. Zij werken daarbij nauw samen met de reddingsbrigades van het Westland en Den Haag en met de veiligheidsregio.
Crisisbeheersing in de regio
Binnen de Veiligheidsregio Haaglanden zijn 9 gemeenten onderdeel van de regionale, multidisciplinaire crisisorganisatie. Deze structuur zorgt ervoor dat in iedere gemeente het bestuur bij elk incident, crisis of ramp 24 uur per dag adviezen en ondersteuning krijgt uit de eigen organisatie. Voor de samenwerkende gemeenten levert Den Haag de coördinerend gemeentelijk functionaris. Deze functionaris coördineert de maatregelen van de regiogemeenten bij de rampenbestrijding. Het gemeenschappelijke bureau Gemeentelijke Crisisbeheersing ondersteunt de functionaris hierbij. Den Haag faciliteert dit bureau namens de regiogemeenten.
Crisisorganisatie gemeente Den Haag
Komende periode werkt de gemeente Den Haag aan de regionale visie op de structuur van de crisisorganisatie. Hierbij is de nafase van een crisis of ramp belangrijk. Daar is het college verantwoordelijk voor. De nafase richt zich op het uitvoeren van activiteiten die, na een ontwrichtende situatie, gericht zijn op het herstel en de nazorg van mens, dier, leefmilieu en samenleving.
Cybercrisis
De samenleving digitaliseert in een hoog tempo. We worden steeds meer afhankelijk van een goed functioneerde ICT-infrastructuur en -dienstverlening. Uitval van ICT heeft direct gevolgen voor de veiligheid, openbare orde en maatschappelijke continuïteit. Het is daarom van groot belang snel en effectief te reageren op een cybercrisis of -incident. De komende jaren maakt het handelingskader cybergevolgbestrijding helder waar de verantwoordelijkheden liggen en welke werkwijze de gemeente Den Haag hanteert bij een cybercrisis.